Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Vliegtuigen, en zeker de straalmotoren die hen aandrijft, staan doorgaans bekend als de meest betrouwbare transportmiddelen ter wereld. Terugroepacties zie je zelden, al waren die er de afgelopen jaren natuurlijk wel. Denk maar aan de problemen die Boeing had met de 737 MAX en de 787 Dreamliner. Die hadden weliswaar niets te maken met de motoren. Bij beide modellen waren het zogenoemde fabricagefouten in de romp die hen maandenlang aan de grond hielden.
Performance problemen Pratt & Whitney motoren
In dat licht bezien zijn de problemen die onder andere toestellen van KLM nu treffen behoorlijk uniek te noemen. Motorfabrikant Pratt & Whitney heeft namelijk te kampen met performance problemen bij hun PW1000G motoren. Die zorgen ervoor dat veel toestellen die door die motoren aangedreven worden, nu aan de grond staan. Bij de KLM gaat het om de Embraer E195-E2. Daarvan heeft onze nationale luchtvaartmaatschappij er vijftien. Zeven daarvan staan nu nog aan de grond.
Wat er precies aan de hand is met de Pratt & Whitney motoren, dat is niet bekend. Feit is wel dat de perfomance problemen ertoe kunnen leiden dat de motoren tijdens de vlucht uitvallen. Dat is ook al een paar keer gebeurd. Tot ongelukken heeft het gelukkig nog niet geleid, mede ook omdat toestellen ook met één motor nog probleemloos kunnen landen.
Tientallen toestellen wachten op onderhoud
De betreffende Pratt & Whitney motoren hangen ook onder de Airbus A320neo en A220. Voor Airbaltic, dat alleen met de A220 vliegt, betekent dit dat in principe alle toestellen getroffen kunnen worden door de problemen. Op dit moment wachten nog elf van de 40 A220’s van die maatschappij op onderhoud. Andere luchtvaartmaatschappijen die door dezelfde problemen getroffen worden, zijn onder andere Cyprus Air, Turkish Airlines en de Indiase maatschappijen IndiGo en Go First.
Voor Pratt & Whitney betekenen de problemen met de PW1000G motoren dat de fabrikant de afgelopen maanden, en in aanloop naar het drukke zomervakantieseizoen, heel wat werk te verzetten heeft. Het goede nieuws is dat de problemen door onderhoud van de fabrikant opgelost kunnen worden.
Foto header: KLM
Verder lezen over KLM
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Automotive16.07.2024
Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber
Nieuws26.04.2024
Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Lifestyle23.10.2023
4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!
Technology13.10.2023