Rudy doet namens Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) onderzoek naar de impact van technologie op de toekomst van de democratie. In het kader van dit onderzoek lanceerde hij de Technologie Kieswijzer, om in kaart te brengen hoe politieke partijen denken over tech-gerelateerde onderwerpen zoals online privacy, fake news en de macht van Big Tech. De hamvraag van zijn onderzoek is altijd: welke toekomst willen we? We moeten onszelf volgens hem gaan afvragen voor welk doel we technologie willen inzetten, in plaats van het als doel op zichzelf te zien. Hoe kunnen we met behulp van technologie een betere wereld creëren? En wat is een betere wereld precies? Eerder onderzocht hij de toekomst van artificiële intelligentie (AI). Binnen dit onderzoek bracht hij drie deelpublicaties uit en ontwikkelde hij een Ethisch Ontwerpspel voor AI.
Steeds vaker komen online persoonsgegevens onbedoeld op straat te liggen of worden doelbewust gestolen. Denk bijvoorbeeld aan het datalek bij de GGD. Op de vraag hoe misbruik het best bestreden kan worden zijn gebruikers van de Technologie Kieswijzer duidelijk: er moet een Europees verbod op de handel in persoonsgegevens worden ingesteld en Europese wetgeving op het gebied van dataverzameling moet worden aangescherpt.
In het Europees Verdrag voor de Rechten voor de Mens is privacy opgenomen als het recht op respect voor het privéleven. Deze bepaling vereist een eerlijke balans tussen het maatschappelijk belang dat een technologie dient en de inbreuk op het privéleven die de technologie maakt. Bedrijven en organisaties moeten persoonsgegevens daarom goed beschermen en voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In de AVG staat wat ze wel en niet mogen met persoonsgegevens. Toch zijn onze persoonsgegevens verre van veilig. Denk aan het datalek bij de GGD eerder dit jaar. De privégegevens van miljoenen Nederlanders werden illegaal op internet verhandeld.
Analyse Technologie Kieswijzer
De hamvraag is dus op welke wijze het misbruik van persoonsgegevens het best voorkomen kan worden? Op die vraag zijn verschillende antwoorden mogelijk. De Technologie Kieswijzer werkte daarom niet met stellingen, maar per vraag kon je uit vijf mogelijke oplossingen voor een probleem kiezen: Moet er een verbod komen op de handel in persoonsgegevens? Moet de wetgeving rondom dataverzameling strenger gehandhaafd worden? Moeten burgers hun eigen data kunnen beheren? Moeten we ons minder focussen op het eigendom of de handel van ruwe data en meer kijken naar wat overheden en bedrijven met afgeleide data doen? Of hoeven we niet in te grijpen, vanuit de gedachte dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor het beperken van de risico’s?
Maar liefst 40% van de gebruikers van de Technologie Kieswijzer koos voor een verbod op de handel in persoonsgegevens. Opvallend genoeg verkiezen ze dit bóven het recht om vergeten te worden uit te breiden en burgers hun eigen data te laten beheren en te compenseren voor het gebruik ervan. Nog geen 27% van de burgers koos hiervoor. Bij politieke partijen is de verdeling juist het tegenovergestelde. Slechts 3 van de 18 deelnemende partijen wil een Europees verbod op de handel in persoonsgegevens, terwijl bijna de helft van de deelnemende partijen meer rechten (en dus meer verantwoordelijkheid) voor de burger wil.
Massatoezicht
De AVG stelt ook strenge eisen aan de verwerking van biometrische gegevens, zoals vingerafdrukken of gezichtsafbeeldingen. Het is in beginsel verboden om biometrische gegevens te gebruiken om iemand te identificeren. Een uitzondering wordt gemaakt wanneer bijvoorbeeld gezichtsherkenning wordt ingezet om een ‘zwaarwegend algemeen belang’ te dienen. Zoals de beveiliging van een kerncentrale. De beveiliging van een winkel valt daar dus buiten. Organisaties weten vaak niet goed wat de regels voor gezichtsherkenning zijn.
In verhouding tot de handel in persoonsgegevens zijn gebruikers van de Technologie Kieswijzer milder gestemd wanneer het aankomt op toepassingen met gezichtsherkenning. In dit geval kiest slechts 18% voor de invoering van een algeheel verbod op het gebruik van camera’s met gezichtsherkenning. De meeste gebruikers van de Technologie Kieswijzer willen dat deze toepassingen strenger gereguleerd worden door Europese wetgeving op het gebied van privacy en massa-surveillance verder aan te scherpen. Politieke partijen lijken nóg milder. Het merendeel van de deelnemende partijen wil dat toepassingen met gezichtsherkenning strenger gemonitord worden door een nationale toezichthouder die kan ingrijpen als het misgaat. Hoog tijd dat de kloof tussen politiek en burgers verkleind wordt.
Verder lezen over Digital
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023
Second Life komt als app uit op smartphones
Een tweede leven voor Second Life?Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Verder lezen over Security
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsCybercrime23.10.2024
Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023
Cybercrime15.10.2024
Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack
Cybercrime09.10.2024
Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?
Cybercrime08.10.2024
Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen
Cybercrime07.10.2024
Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen
Cybercrime02.10.2024
Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid
Cybercrime30.09.2024