Diverse hoofdrolspelers in de techwereld liggen flink met elkaar overhoop. Er zijn zelfs organisaties die samen een bondje zijn begonnen tegen Apple en Google. Microsoft is ook niet te spreken over Apple en heeft daarom nieuwe principes onthuld voor zijn app store.
Het begon hartje zomer met Epic en Apple. Twee bedrijven die het aan de stok kregen omdat Apple meende dat Epic binnen zijn Fortnite-app niet een betalingssysteem mocht hebben zonder dat hiervan 30 procent werd afgedragen aan Apple. Epic was het daar niet mee eens en drukte zijn eigen betalingssysteem erdoorheen. Apple? Dat gooide op zijn beurt de immens populaire game Fortnite uit die app store.
Dat zijn niet de enige dingen die niet helemaal lekker lopen tussen Apple en grote game- en techbedrijven. Zo hebben Microsoft en Facebook zich al negatief uitgesproken over de wijze waarop Apple omgaat met andere gamestreamingdiensten. In eerste instantie werden die helemaal niet toegelaten, maar inmiddels wel. Echter zitten daar zoveel haken en ogen aan -waaronder de plicht om van elke game een aparte pagina aan te maken- dat Microsoft besloten heeft om Apple op nieuwe manieren duidelijk te maken dat het niet akkoord gaat met dat beleid.
Dat doet het IT-bedrijf door voor zijn eigen app store van Windows 10 te komen met 10 principes. Die principes sluiten zo goed aan bij die van Apple, maar dan tegenovergesteld, dat Microsoft zonder het bedrijf te hoeven noemen al overduidelijk is. Zo belooft het dat ontwikkelaars zelf mogen kiezen of ze Windows-apps in de Microsoft Store zetten of liever via hun eigen app beschikbaar maken. Daarnaast zal het geen apps blokkeren op basis van deze keuze. Ook blokkeert het geen apps op basis van welk betaalsysteem er is gekozen.
Daarnaast is Microsoft heel expliciet in het benoemen van hoezeer het openstaat voor alternatieve app stores. Microsoft erkent dat die bestaan en dat er sowieso populaire alternatieven op Windows 10 zijn. Er is ook aandacht voor de prijzen die Microsoft rekent aan de ontwikkelaars: in tegenstelling tot de standaard 30 procent die Apple vraagt, zegt Microsoft een redelijk bedrag te willen rekenen aan ontwikkelaars die hun app in de Microsoft App Store zetten.
Het is duidelijk dat Microsoft zijn pijlen richt op Apple. Het heeft zijn principes zelfs gestoeld op het werk van de Coalition for App Fairness, een groep bestaande uit grote techbedrijven die samen iets willen doen tegen de macht van Apple. Onder andere Spotify, Epic en Basecamp zijn leden van deze groep, die al een brandbrief aan Apple heeft geschreven over zijn App Store-praktijken. Apple heeft nog geen officiële reactie op het alles gegeven, en het is de vraag of het dat nog gaat doen. Immers is het inmiddels heel druk met de launch van de nieuwe iPhone.