Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Na bijna vijftien maanden stilstand lijkt het deze week dan toch te gebeuren, de levering van de eerste van meer dan 100 Boeing 787 Dreamliners in hangaars staan te wachten. In mei van 2021 besloot de FAA dat Boeing de toestellen aan de grond moest houden vanwege problemen met het onderhouds- en productieproces. De FAA classificeerde de problemen als ‘constructiefouten’ en beval Boeing die op te lossen voordat de toestellen uitgeleverd mochten worden.
Eerste 787 Dreamliner wordt deze week geleverd
Eind juli was het dan zover. De FAA keurde de plannen en oplossingen van Boeing voor de problemen goed. Dat betekent dat de levering van de toestellen die nog ‘op de plank’, of in de hangaar, liggen deze week hervat mag worden. De eerste 787 Dreamliner wordt waarschijnlijk morgen (woensdag) al overgedragen aan de nieuwe eigenaar, American Airlines. Die maatschappij moet er uiteindelijk 42 ontvangen.
De FAA heeft de levering van de Dreamliners dus vrijgegeven, maar de luchtvaartautoriteit zegt er ook bij dat ze elk van de toestellen nog grondig zullen inspecteren voordat ze de stempel ‘luchtwaardig’ krijgen.
Duur foutje
Fouten als deze zijn meestal niet goedkoop. Het ruim een jaar niet mogen leveren van nieuwe toestellen, die doorgaans pas betaald worden bij aflevering, heeft Boeing naar eigen zeggen zo’n 4,5 miljard dollar gekost. Dat is ongeveer een kwart van de totale omzet die de bijna 120 bestelde Dreamliners opleveren.
Dat bedrag komt grotendeels (3,5 miljard) voort uit de compensatie die de vliegtuigbouwer aan klanten heeft moeten betalen. Met de werkzaamheden voor het oplossen van de problemen zelf is minimaal 1 miljard dollar gemoeid. Let wel, deze opgave dateert van januari en betreft dus alleen de kosten en vergoedingen over 2021. Inmiddels zou het totaalbedrag al opgelopen zijn tot meer dan 5 miljard dollar.
Hoe dan ook een duur foutje van Boeing. En eentje die bovenop de 737 MAXX problemen komt. Nee, het gaat de Amerikaanse vliegtuigbouwer al een tijdje bepaald niet voor de wind. Dat blijkt ook uit het feit dat het aantal luchtvaartmaatschappijen dat al (tientallen) jaren met Boeing vliegen en nu overstappen naar concurrent Airbus, gestaag groeit. Qantas en KLM zijn twee voorbeelden daarvan.
Verder lezen over Vliegtuig
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024