Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het is erg handig om een eigen laadpaal bij het huis te hebben. Maar voor sommige mensen is het niet alleen handig: het is pure noodzaak. Ruim eenderde van de mensen zou niet elektrisch zijn gaan rijden als ze geen eigen laadpaal hadden.
Eigen laadpaal
Het onderzoek is gedaan in opdracht van Zonneplan, dat ook elektrische laadpalen, maar het is toch een interessant resultaat: ondanks dat we in Nederland zeker niet mogen klagen over het aantal laadpalen in ons land, is er toch voor veel mensen een laadpaal dichterbij nodig. En waarschijnlijk vooral: privé. Immers hebben steeds meer mensen een elektrische auto en zal het aantal laadpalen in gebruik steeds meer toenemen.
Er werden voor het onderzoek 1819 mensen gevraagd naar hun beweegredenen om al dan niet elektrisch te gaan rijden. Vier op de tien zou niet elektrisch zijn gaan rijden als ze geen eigen laadpaal bij huis hadden. Daarnaast is het laden op eigen zonnestroom een belangrijke beweegreden om zo’n eigen paal te willen hebben (28 procent noemt dit als belangrijkste voordeel). Daarnaast helpt het ook dat je niet van allerlei verschillende organisaties een pas nodig hebt en je beter duidelijk hebt wat je dan betaalt voor een volle ‘tank’.
Dynamische tarieven
Mensen die meededen aan het onderzoek en wel elektrisch rijden, maar geen eigen laadpaal hebben, stellen dat ze bij een eigen laadpaal vooral interesse hebben in het kunnen gebruiken van dynamische tarieven. Wat betekent dat je op een zonnige dag waarin er veel stroom wordt gegenereerd dus beter ‘s middags kan worden geladen. De prijzen bij dynamische prijzen zijn doorgaans het laagst op momenten dat er veel wind- of zonne-energie beschikbaar is. Bij sommige organisaties komt dat uit op gemiddeld 22 cent per kilowattuur (Zonneplan), terwijl het CBS stelt dat 33 cent het gemiddelde is voor vast en variabel.
Je hebt wel een slimme laadpaal nodig om zoveel mogelijk uit zo’n variabel tarief te kunnen halen. Uiteraard kost het ook geld om die te laten plaatsen. Je kunt jaarlijks honderden euro’s besparen door het zo zijn voordelen uit te halen, maar het kost wel 800 tot 3100 euro om een laadpaal te laten plaatsen. Het duurt dus wel even voordat je het eruit hebt, maar je hebt dan wel voordeel van een privélader die altijd tot je beschikking staat.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Verder lezen over Elektrische auto
DC Business15.12.2024
Wat moet je in overweging nemen bij een auto van de zaak?
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024