Vliegen is niet goed voor onze aarde en daarom wordt er steeds meer geïnvesteerd in Europese treinreizen. Je kunt nu direct naar Londen en er zijn steeds meer slaaptreinen die je naar bijvoorbeeld Praag en Venetië brengen. Maar het duurt allemaal wel vrij lang. Waarom hebben we in Nederland geen magneettreinen en komen die er ooit?
Een magneettrein kan extreem had gaan: 500 kilometer per uur haalt hij makkelijk. Waarschijnlijk is dit meteen het antwoord op de vraag waarom we het in Nederland niet hebben: in 3,5 uur rijd je het langste stuk in Nederland: van Den Helder naar Maastricht (met de auto). Dat is 294 kilometer. Aan de andere kant is het niet zo dat een magneettrein van 0 naar 500 kilometer per uur gaat in een seconde: dat heeft wel even wat opbouw nodig.
Er is wel potentie. Zo ontwikkelde hoogleraar Nigel Hussey de NIFTI, de National Individual Floating Transport Infrastructure, waarmee je met een zwevende module dankzij elektromagnetische ‘stootjes’ kunt worden vervoerd. Misschien wordt het wel werkelijkheid, als genoeg bedrijven er iets in zien om dit project te sponsoren. In eerste instantie gaan de Radboud Universiteit en Hogeschool Arnhem-Nijmegen het onderzoek verder doen, schrijft Scientias. Zo wordt er gekeken hoe het er ongeveer uit moet zien, of het in de huidige systemen kan worden geïntegreerd en of burgers ermee zouden reizen. Het prototype zou dan ook in de maak zijn.
Het verschil tussen NIFTI en de magneettrein is dat de magneettrein elektromagnetische spoelen heeft waar stroom doorheen gaat. Hierdoor ontstaat een magneetveld. Bij NIFTI zitten die spoelen niet in het ‘karretje’, maar juist in het wegdek. Dat maakt de module veel lichter. Omdat er alleen stroom aangaat als er dit nodig is om de module voort te stuwen, is het een milieuvriendelijker alternatief op bijvoorbeeld de elektrische auto.
Zoiets kan erg interessant zijn in Nederland, want die magneettrein, die gaat misschien toch iets te snel voor ons. Hoewel: in Beijing rijdt er een magneetzweeftrein 105 kilometer per uur heen en weer op een traject van 8 kilometer. Magneettreinen zijn vooral iets van Azië: buiten Azië zie je ze eigenlijk niet. We hebben in Nederland wel het ambitieuze Hyperloop, waarbij onder andere in een spoortunnel in Delft en in een onderzoekscentrum in Groningen moet worden getest met luchtdruk.
Er wordt in Duitsland wel al langer getest met Maglev (magnetic levitation). Hierbij is er een geleidebaan en de trein bevat een soort haak die eromheen wordt gevouwen. Via elektromagneten wordt zo aantrekkingskracht uitgeoefend op de rails en zo zweeft de trein boven de rails, waardoor hij veel snelheid kan maken. Ook in Japan wordt er nu een trein gemaakt die op dit systeem werkt, maar die is pas in 2027 (!) af. Het is wel een duurzame oplossing, waardoor er veel mee wordt getest. Er is namelijk weinig energie voor nodig, vergeleken met een gewone magneettrein.
Het zijn allemaal prachtige voorbeelden, maar in Nederland hebben we er waarschijnlijk te weinig ruimte voor. Niet alleen omdat ons land heel klein is, maar vooral om het al zo volgebouwd is: de rails die er nu liggen worden al volop gebruikt, daar bouw je niet zo makkelijk nog een rails naast. Tegelijkertijd willen we alles steeds sneller, waardoor we stiekem hopen dat er toch grote successen worden geboekt met bijvoorbeeld NIFTI, om te zorgen dat we ons in de toekomst nog sneller en comfortabeler van de ene naar de andere plek kunnen verplaatsen.