05.09.2014
Technologie

Komt het einde van de energieleverancier in zicht?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogTechnologie

De rol van energieleveranciers gaat drastisch veranderen. Joos Luteijn, manager E-business bij Oxxio, zegt dat het nu of nooit is voor energieleveranciers. Wie niet inspeelt op innovaties kan de deur op termijn sluiten.

De energiemarkt is namelijk meer in beweging dan ooit. Deze stroomversnelling wordt veroorzaakt door ontwikkelingen als HomeKit van Apple, onderdeel van de nieuwe iOS 8 software. Deze ontwikkelingen stimuleren de groei van huisautomatisering ofwel domotica. Domotica zorgt voor meer wooncomfort door technologieën en diensten te integreren. Het bedienen van de thermostaat en de verlichting in je huis met een smartphone is hier een voorbeeld van. De smartphone wordt hiermee de afstandsbediening van je huis.

Dag energieleverancier, hallo energiecoach!

De opkomst van huisautomatisering geeft energieleveranciers de kans beter mee te denken met klanten. Wanneer zij software creëren die meegaat in de trend van domotica, kunnen zij klanten op een geheel nieuwe manier service verlenen. Software die bijvoorbeeld compatible is met de Apple HomeKit, kan specifiek aflezen wat het energieverbruik van apparaten bij mensen thuis is. Deze waardevolle informatie kan vervolgens op verschillende manieren met de klant worden gedeeld. Proactief advies op maat is hierdoor voor het eerst mogelijk. Hiermee maakt de energieleverancier een transitie door van leverancier naar coach. Als voorbeeld: een koelkast bij een specifieke klant verbruikt veel meer energie dan koelkasten bij andere klanten. Als energiecoach heb je nu de mogelijkheid deze klant hier proactief op te wijzen en aan te geven dat hij 100 euro op jaarbasis meer verbruikt dan vergelijkbare huishoudens.

Behoefteverandering consument

Energieleveranciers die als eerste weten om te schakelen, zullen aan terrein winnen. Want door de nieuwe mogelijkheden vindt er ook een verandering plaats in de behoefte van klanten. Waar de meterkast vroeger een black box was, zorgen de nieuwe ontwikkelingen ervoor dat mensen veel meer inzicht en controle over hun energieverbruik kunnen hebben en dit inzicht ook zullen eisen van hun energieleverancier. Klanten verwachten dat zij proactief op de hoogte worden gehouden en advies krijgen over hun energiehuishouden. Luteijn: “Ik ben ervan overtuigd dat energieleveranciers die de transitie naar energiecoach niet maken en dus niet weten wat er bij de klant thuis gebeurt, ten dode zijn opgeschreven.”

Share this post