De consumentenbond heeft een onderzoek laten doen naar smart tv’s. Deze keer niet om te zien welke het mooiste beeld heeft, de beste apps heeft of het meeste waar voor je geld is, maar om te kijken welke fabrikanten je kijk- en app-gedrag opslaan en eventueel gebruiken om te verkopen of te analyseren. Het privacybeleid, zoals dat officieel heet. Daarnaast keken ze ook nog naar de gebruiksvoorwaarden, die nog nooit iemand gelezen heeft maar waar we wel allemaal mee akkoord zijn gegaan. Ze hebben ze weer eens gelezen, want iemand moet het toch doen.
Er werd voornamelijk gekeken bij de grote vijf producenten van tv’s: Sony, Philips, Samsung, LG en Panasonic. Sony en Philips tv’s zijn het ergst, want die gebruiken Android tv en die gebruiksvoorwaarden moet je accepteren om überhaupt de tv te kunnen gebruiken. Daarna komen dan nog een keer de gebruiksvoorwaarden van de makers zelf, die je wel kunt afslaan. Dat betekent dan wel dat alle nationale apps zoals Pathé en de NOS-app het niet doen. Bij de andere merken kun je alles afslaan en heb je ‘gewoon’ een tv zonder de slimme aspecten ervan. Ideaal als je wel een mooi beeld wilt maar geen pottenkijkers.
De voorwaarden op zich zijn natuurlijk zo goed als onleesbaar voor normale mensen en je moet er ook even voor gaan zitten, want het kleinste aantal pagina’s (Sony) dat je door moet is 17 en als je pech hebt en een LG hebt gekocht ben je meer dan 90(!) pagina’s verder. Waar je dan ‘ja’ op hebt gezegd is dat de fabrikanten dingen over je gedrag opslaan zoals hoe vaak en wanneer je het volgende doet:
Daarnaast wordt je kijkgedrag ook gemonitord, al is die optie niet bij elke fabrikant standaard. LG en Philips hebben de optie standaard uitgevinkt, Samsung probeert je op zijn internets te neppen door de ‘ik accepteer’-knop groter te maken dan de ‘laat maar’-knop en Sony en Panasonic geven je helaas helemaal niet de mogelijkheid om dit uit te zetten. Wil je dus dat je kijkgedrag niet gemonitord wordt, moet je bij die merken wegblijven.
Het is niet anders: ons doen en laten wordt op alle mogelijke manieren gebruikt, niet alleen voor snode doeleinden maar in het ideale geval ook om ons digitale leven gemakkelijker te maken. Dat tv’s daar aan mee doen is OK, maar dit onderzoek bewijst wel dat we een ‘duidelijke voorwaarden’-wet harder dan ooit nodig hebben.
[Afbeelding © Alextype – Fotolia]