Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Digitale transformatie. Het is zo’n term en onderwerp waar we ons vandaag de dag helemaal op stuk kunnen bijten. Hetgeen natuurlijk ook geldt voor cloud database management, kunstmatige intelligentie (AI) en Machine learning. Begin er maar aan. Niet voor niets hebben bedrijven hier de grootst mogelijke moeite mee. Enerzijds om bij te blijven en vervolgens te innoveren en anderzijds om de resources te vinden die deze digitale transformatie omarmen, implementeren en daadwerkelijk tot een succes kunnen maken. De zogenaamde data science analisten zijn schaars en vrijwel onbetaalbaar. Bovendien zou het niet moeten gaan om het proces, of de techniek van deze digitale transformatie maar veel meer over het gebruik van deze nieuwe inzichten. Het is veelal een verandering qua gedrag van mensen dan een instelling in een database. We moeten ons afvragen wat kunnen we met de data, wat leert ons machine learning en welke concrete cases bestaan er al?
Oracle Open World
Tijdens Oracle Open World in Londen zijn we in 2 dagen bijgepraat over digitale transformatie en de innovatie slagen van Oracle. De strategie van Oracle is duidelijk. Ze hebben een soort van zelflerende database machine (engine) gemaakt die aan alle behoefte van hun klanten zou moeten voldoen. Het is het resultaat van hun eigen digitale transformatie. Van een software en hardware leverancier naar een leidend en data gestuurd cloudbedrijf die volledig inzet op de verkoop van diensten. Hierdoor kunnen klanten profiteren van de technische know how en “meeliften” op de technologische trends en ontwikkelingen.
Beslissingen en processen worden data-driven. Het is 2020 dus gelukkig maar zou je bijna zeggen. Bedrijven die hier slim en effectief gebruik van maken, worden de winnaars. AI, IoT, blockchain en digital assistants stellen bedrijven in staat om sneller te innoveren, waardoor er een aanzienlijk concurrentievoordeel wordt gecreëerd. Oracle maakt deze innovaties met haar autonome zelfwerkende database-engine toegankelijk en heeft alle applicaties en diensten hierop aangesloten. Ook zorgt ze dat de database engine continu wordt voorzien van de nieuwste technologie en releases. Dit in tegenstelling tot andere providers waar eerste verschillende databases geraadpleegd moeten worden voor een bepaald verzoek gedaan kan worden. Dit is vele malen complexer, brengt meer risico met zich mee en de kans op fouten is groter.
Business succesvoller maken
Safra Catz, CEO van Oracle, zegt in haar presentatie dat ze hun kennis, machine learning systemen, analisten en predictive data modellen toegankelijk hebben gemaakt voor hun klanten en partners. Zij moeten zich volledig kunnen focussen op hun klanten en medewerkers met als doel om hun business succesvoller te maken. Ze had het in deel twee van haar sessie over de “kroonjuwelen” van de klant. Hiermee doelde ze natuurlijk op de belangrijke data stromen van hun klanten. Oracle beschermd deze data als zijnde haar kroonjuwelen. Het security niveau is hoog hetgeen uiteraard cruciaal is.
Bedrijven die nieuwe technologieën zoals bijvoorbeeld AI en Machine Learning omarmen en toepassen zijn succesvoller. Bedrijven realiseren 80 procent hogere jaarwinsten in vergelijking met bedrijven die niet meegaan. Dit bleek uit een in opdracht van Oracle recent uitgevoerd (wereldwijd) onderzoek in de financiële en industriële sector. Technologieën als AI, blockchain, machine learning en digitale assistenten dragen substantieel bij aan een beter resultaat. Sterker nog in bijvoorbeeld de financiële sector draagt AI en de diverse digitale assistenten substantieel bij aan het vergroten van het concurrentieel voordeel. Uit het onderzoek blijkt dat het aantal fouten bijvoorbeeld met 37 procent is afgenomen maar ook is de productiviteit met 36 procent toegenomen en is het analyse proces met 38 procent versnelt dankzij de inzet van digitale assistenten. En we staan pas aan het begin. Zo zegt bijvoorbeeld ruim 80 procent van de bestuurders dat financiële handelingen en processen volledig worden geautomatiseerd. Maar niet alleen in de financiële sector zie je nu al de resultaten. Ook wordt dankzij AI en machine learning bijvoorbeeld het complete afhandelingsproces versneld en ligt het foutpercentage lager en wordt je voorraad veel beter bewaakt zodat het productieproces niet stil komt te liggen.
En moeten we hier nu allemaal zelf het wiel voor uitvinden? Het antwoord is simpel. Nee! Ook uit het onderzoek blijkt dat men niet van plan is om dergelijke oplossingen zelf te bouwen. Het zijn services en diensten die als het ware boven je database hangen en kunnen worden afgenomen bij partijen zoals Oracle. Door er zo naar te kijken kun je gebruik maken van de diverse nieuwste technologieën.
Verder lezen over Digital
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023
Second Life komt als app uit op smartphones
Een tweede leven voor Second Life?Verder lezen over Innovatie
Technology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Gadgets20.09.2024
Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten
Technology18.09.2024
Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien
Verder lezen over Oracle
Technology25.03.2021
Red Bull Racing gaat met Oracle data-analyse in Formule 1 verbeteren
Social Media22.09.2020
Trump in principe akkoord met overname TikTok door Oracle en Walmart
Technology15.09.2020
Hoe zit het met de verkoop van TikTok in de VS aan Oracle
Persoonsgegevens lijken nog steeds goud waardTechnology26.02.2020
AgroScout; praktisch voorbeeld van een cloudbased AI systeem
Verder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024