Virtual Reality en natuurlijk de bijbehorende brillen, waren overduidelijk aanwezig op de CES in Las Vegas, en zijn volgens veel media dan ook een van de belangrijkste trends voor 2016.
En ook consumenten zijn klaar voor deze ontwikkeling. Een op de tien heeft al eens een virtual reality bril geprobeerd en één op de drie heeft interesse in deze bril. De consument vindt VR-brillen vooral interessant voor films, series, documentaires, gaming en medische toepassingen.
Drie op de tien geïnteresseerden overwegen in 2016 dan ook een VR-bril aan te schaffen. Zo blijkt uit onderzoek van Multiscope.
Driekwart van de consumenten is bekend met virtual reality brillen, zoals een cardboard, Oculus Rift of Samsung Gear VR. Momenteel bezit 1% van de Nederlanders een virtual reality bril. Hoewel men vooral geïnteresseerd is in films kijken en games spelen, zien consumenten de VR-bril niet enkel als gadget voor entertainment. Ook toepassingen met maatschappelijk nut, zoals medische toepassingen (30%) en het overwinnen van angsten (25%) vinden consumenten interessant.
Eén op de tien consumenten heeft al weleens een virtual reality bril geprobeerd, vooral voor games (44%). Negen op de tien zijn positief over de ervaring met de VR-bril.
Een derde van de consumenten is geïnteresseerd in een VR-bril. De interesse ligt hoger (54%) bij degenen die er al daadwerkelijk eentje geprobeerd hebben. Een virtual reality bril met geïntegreerd scherm heeft de grootste interesse (56%).
Drie op de tien geïnteresseerden denken wellicht binnen nu en een jaar een virtual reality bril te kopen. Hiermee is de potentie in 2016 ongeveer 1 miljoen VR-brillen.
De belangrijkste reden om een VR-bril te kopen zijn films, series en documentaires kijken (53%), games spelen (50%), virtueel een stad bezoeken (25%), TV kijken (22%) en een gevaarlijke sport (zoals bungeejumpen) ervaren (21%).
Ben jij al toe aan een VR-bril in huis?
[Afbeelding © DragonImages – Fotolia]