De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nederland ICT presenteerde in maart van dit jaar de ‘Ethische Code Artificial Intelligence’. Hiermee kunnen ICT-bedrijven op een ethische manier AI-toepassingen ontwikkelen en implementeren. Een positieve ontwikkeling, vindt Marc Teerlink, bij SAP Global Vice President voor Intelligent Enterprise Solutions en Artificial Intelligence. Maar de gebruikers van de toepassingen kunnen zelf ook een steentje bijdragen.
AI is inmiddels overal aanwezig. Binnenkort zelfs in de McDrive van McDonald’s. De fastfoodketen maakte onlangs bekend dat het werkt aan dynamische menuschermen. Het getoonde is dan afhankelijk van bijvoorbeeld het weer, het tijdstip en de verkeerssituatie.
Een ander voorbeeld komt van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Zij gebruiken AI om in te schatten of verdichtingen in de longen goed- of kwaadaardig zijn. Het Bossche ziekenhuis werkt hiervoor samen met het Radboudumc en de eveneens in ’s-Hertogenbosch gevestigde Jheronimus Academy of Data Science (JADS).
Ongewenste uitkomsten
Helaas is AI ook negatief in het nieuws, bijvoorbeeld als een algoritme tot ongewenste resultaten leidt. Zo staakte Amazon een experiment met een sollicitatierobot toen bleek dat het algoritme een voorkeur had voor mannen. De robot was namelijk getraind met de cv’s die Amazon sinds 2004 had ontvangen. De meeste daarvan waren afkomstig van mannen, waardoor de robot ‘leerde’ dat mannen de voorkeur moeten krijgen.
SAP’er Marc Teerlink – een Nederlander die al jaren in de Verenigde Staten woont – noemt het de ‘unintended consequences’. “Als ik Siri de opdracht geef ‘text my wife I love her’, krijgt mijn vrouw de boodschap ‘I love her’. En de eerste keer belde ze me meteen ‘and who is she?’. Niet volledig de intentie van mijn boodschap. Dat is na jaren training van het algoritme nog steeds niet opgelost.” En zo kan het volgens de Global VP ook gebeuren dat een bank onterecht een lening weigert omdat de aanvrager toevallig woont in een postcodegebied, of in een appartementencomplex, met veel wanbetalers. “Dan ben je schuldig door associatie.”
Corrigerende rol
Volgens Teerlink hebben onder andere overheden en de IT-branche een corrigerende rol. Overheden moeten regelgeving, richtlijnen en standaarden stimuleren die zorgen voor een hogere datakwaliteit en transparantie, zodat duidelijk is hoe een algoritme tot een uitkomst komt. De branche kan richtlijnen voor een ‘ethische AI’ opstellen zoals Nederland ICT die heeft neergelegd in zijn Ethische Code Artificial Intelligence.
Maar volgens Teerlink hebben bedrijven zelf ook een taak. “Hoe ga je als manager om met AI en ethiek?” Hij geeft enkele tips:
1. Blijf kritisch op de data
“Welke data gebruiken we om een algoritme te trainen? Hebben we daar harde regels voor? En zijn die regels in lijn met wet- en regelgeving zoals de Algemene verordening gegevensbescherming? Als duidelijk is welke data worden gebruikt, is het ook eenvoudiger om vast te stellen of data bijvoorbeeld een voorkeur in zich hebben, of zelfs discriminerend zijn.”
2. Beoordeel technologie op transparantie
Teerlink pleit niet alleen voor ‘harde regels’ voor de data die worden gebruikt om een algoritme te trainen, maar ook voor de technologie die een organisatie aanschaft. “Stel jezelf de vraag: biedt de beoogde technologie de transparantie waar zowel wij als onze klanten behoefte aan hebben? Is het te achterhalen hoe een algoritme tot een bepaalde conclusie komt?”
3. Controleer de uitkomsten
“Met AI kun je veel handmatige taken automatiseren. Dat voordeel heeft ook een keerzijde: een business-specialist die met AI werkt, zal weliswaar 30 tot 40 procent tijd besparen, maar ook vijf procent van de tijd weer moeten opofferen aan het controleren van de uitkomsten. Aan deze vorm van risicobeheersing is niet te ontkomen. Vergelijk het met de arts die dagelijks zijn ronde doet om te controleren of de co-assistenten het goed doen met de patiënten. Dat wordt ook van de business-specialist verlangd.”
4. Leg eigendom en aansprakelijkheid vast
“Het is leuk voor je pr-afdeling om te roepen dat je iets met AI en ethiek doet, maar klanten moeten daar ook iemand op kunnen aanspreken. Het liefst een man of vrouw op senior niveau, of daaraan rapporterend, die vanuit een businessperspectief verantwoordelijk is voor het onderwerp ‘data, AI en ethisch gebruik’. Zodat een klacht ook echt wordt behandeld en de klant een terugkoppeling krijgt. En als je alleen met het onderwerp AI aan ethiek doet, en dit niet toepast op de 99 procent van de andere beslissingen die niet door AI ondersteund worden, dan denk je niet echt aan ethiek, je denkt gewoon aan pr.”
5. Beschouw data als een asset
Data vormen de ‘grondstof’ voor AI. “Toch zien de meeste bedrijven data nog niet als een belangrijke asset. Hoe kunnen we dan verwerkingen van data als belangrijk zien? En consequenties verbinden aan de ‘unintended consequences’? We moet ook data als een asset zien, dat is echt de basis.”
[Fotocredits © santiago silver – Adobe Stock]
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology20.11.2024
ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Mobile20.11.2024
Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online19.11.2024
Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Verder lezen over SAP
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology14.10.2024
TomTom werkt aan de slimste kaart ter wereld
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Technology04.07.2024
Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud
Informatie nog sneller beschikbaarTechnology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitNieuws14.06.2022
Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen
Technology16.07.2021