Technology22.04.2015

Het vliegtuig van de toekomst


2015 is het jaar waar Marty McFly uit de filmklassieker Back to the Future II naar toe reist vanuit zijn eigen tijd (1985). Het is een compleet onbekende en futuristische wereld voor hem: er zijn zelfdrogende jassen, schoenen die zichzelf strikken en natuurlijk vliegende auto’s. In 1985 was het geloof in de technologie oneindig en in 2015 zou niets te gek zijn. Op onze beurt kijken wij weer uit naar wat er de komende jaren allemaal ontwikkeld gaat worden. Van vliegende auto’s naar hypermoderne vliegtuigen: hoe ziet het vliegtuig van de toekomst eruit? De EUclaim experts nemen je mee naar de toekomst.

Verwacht geen stoelen met riemen die automatisch dichtklikken als je gaat zitten of fruit dat uit het plafond groeit in 2015, maar wel meer vluchten, minder uitstoot, een kortere reistijd en natuurlijk hoogwaardig design. Hoe dat eruit ziet?

Glazen plafonds en vloer

In april 2013 bracht de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij Virgin Atlantic van Richard Branson groot nieuws naar buiten: ze hadden een vliegtuig ontworpen met een glazen vloer. Passagiers zouden zo precies kunnen zien wat er onder hen gebeurt. Het bleek een 1-april grap, maar er spoken nu nog steeds verhalen rond op het internet over het vliegtuig met de glazen vloer. Vooral in de Chinese media zou de grap erg goed aangeslagen zijn.

Of…helemaal geen ramen?

Het afgelopen jaar zijn er verschillende bedrijven geweest die met het ontwerp kwamen voor een vliegtuig zonder ramen. Een raamloos vliegtuig heeft als grootste voordeel dat vliegen op deze manier minder brandstof zal kosten: ramen maken een vliegtuig namelijk minder aerodynamisch, waardoor het brandstofverbruik omhoog gaat en de brandstoftank groter moet zijn. En minder brandstof betekent minder uitstoot en bovendien minder kosten.

Je hoeft niet bang te zijn voor een claustrofobisch gevoel in een raamloos vliegtuig. In het ontwerp worden de ramen vervangen door energiezuinige OLEDs (organische lichtemitterende dioden) die met behulp van camera’s een beeld van buiten weergeven. Net alsof je voor een raam zit, dus.

Maar een 360° beeld van je omgeving

Vorig jaar heeft een designbedrijf uit Parijs een prijs gewonnen met zijn IXION Windowless Jet Concept. Het idee daarachter is dat de passagier een 360° panoramisch beeld te zien krijgt van de omgeving van het vliegtuig (op het plafond en/of zijden van de cabine), opgeroepen door camera’s aan de buitenkant. Maar de mogelijkheden van het panorama zijn eindeloos. Wat als het bijvoorbeeld erg mistig is? Dan kan de vliegtuigmaatschappij ervoor kiezen een beeld van een mooi palmbomenstrand, de maan of zelfs een goede film weer te geven. Denk ook aan het uitzenden van een zonsopgang of zonsondergang, om zo passagiers te laten wennen aan de verschillende tijdszones en een jetlag te verminderen (altijd fijn!). En natuurlijk duurt het ook niet lang voor reclamemakers hier handig op in zullen spelen.

Van vogel tot ruimteschip

Wie zich het vliegtuig van de toekomst probeert voor te stellen, denkt misschien toch al snel aan Star Trek-achtige vliegtuigen, ruimteschepen. Experts van Nasa en Boeing lijken de films in ieder geval in hun achterhoofd te hebben gehad bij het vliegtuig dat ze ontworpen hebben. Het doel daarbij was een vliegtuig te ontwerpen dat zo aerodynamisch mogelijk is, en tegelijkertijd licht en snel.

Airbus gooit het over een andere boeg met een vliegtuig dat flexibele vleugels heeft als een vogel en een bijzondere staart.

Jammer genoeg moeten we nog even wachten tot deze vliegtuigen ook echt de lucht in gaan: de ontwerpen staan alleen nog op papier.

Nieuwe brandstoffen

Fossiele brandstoffen worden steeds schaarser en duurder. Om te kunnen blijven vliegen, is het voor maatschappijen dus noodzakelijk dat ze met nieuwe vormen van brandstof komen. De voorspelling is nu dat vliegtuigen in de toekomst op stroom zullen vliegen. Om dat te bereiken, moet er nog wel een batterij worden ‘gemaakt’ met voldoende kracht voor een heel vliegtuig. Een andere mogelijkheid is het gebruik van biobrandstoffen, wanneer deze over een tiental jaren goedkoper zijn.

Een nieuwe manier van vliegen

Niet alleen de vliegtuigen zullen anders zijn in de toekomst, ook onze manier van vliegen. En dan met name onze vliegvelden. Want als we eerlijk zijn, kunnen die nog wel een stuk praktischer en sneller. Airbus stelt zich het vliegveld van de toekomst voor als een soort metro- of treinstation, waar vliegtuigen op- en aanvliegen. Passagiers kunnen naar wens instappen, net wanneer het ze uitkomt. Het andere scenario is minstens zo futuristisch: passagiers nemen plaats in de stoelen in een losse cabine, die zo – kant-en-klaar – in het vliegtuig geschoven wordt. Dat zou een stuk gemakkelijker zijn en bovendien veel tijd schelen.

Of wat denk je van een vliegtuigcruise? Nu vinden we het heel normaal om een bootcruise te boeken en ondergedompeld in luxe te genieten van het leven op zee. Maar het uitzicht vanaf boven is minstens zo mooi.

Het vliegtuig van de toekomst: Marty McFly zou zijn ogen niet geloven.

© peshkova – Adobe Stock

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...