De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In aanloop naar de Bridgestone World Solar Challenge volgden we al even het Nuon Solar Team uit Delft, die opnieuw wilden gaan knallen in de race van 3.000 kilometer op zonne-energie dwars door Australië.
Het team heeft zich goed voorbereid, de auto heeft de keuring goed doorlopen en ook de kwalificatie verliep goed.
Start
De Nuna9 mocht na de kwalificatie, vergelijkbaar als die van de Formule 1 als vierde van start gaan in Darwin. De teams beginnen dus in het Noorden van Australië en gaan zo in een relatief rechte lijn naar beneden om uiteindelijk in het zuidelijke Adelaide uit te komen.
Het Nuon Solar Team doet mee in de Challenger Class, waarin het echt gaat om de snelheid waarmee de ruim 3.000 kilometer worden afgelegd. Als titelverdediger (zes keer gewonnen en twee keer tweede in acht wedstrijden) moeten ze zich staande weten te houden in een deelnemersveld met meer dan 40 andere internationale teams. Dat niet alleen, de race op zich vergt ook nogal wat van een team.
Inmiddels is de race in volle gang en gaan we eens kijken hoe het zestien koppige team deze dagen doorkomt.
Van 8 tot 5
Doordat grote delen van de route onverlicht zijn is de regel dat de teams alleen tussen 08.00 uur ’s morgens en 17.00 uur ’s middags mogen rijden. De zon is dan overigens ook het meest krachtigst zodat er veel kilometers gereden kunnen worden. En door slim om te gaan met de strategie, halen ze zo ook het meeste uit de batterij.
Om 17.00 uur houdt de dag op en kunnen de teams hun kamp opzetten.
Eat Sleep Race Repeat
Die volgende dag begint voor het team strak om 05.00 uur ’s morgens. Dan wordt de Nuna9 letterlijk in het zonnetje gezet, zodat de relatief kleine batterij kan beginnen met opladen. Zo is de Nuna9 stipt om 08.00 uur klaar voor de start met weer een volle batterij. Als iedereen dan klaar is met het ontbijt kan de volgende racedag beginnen.
Tijdens iedere racedag zijn er 2 verplichte stoppunten. Daar moet 30 minuten pauze genomen worden, wordt er van coureur (en stenen) gewisseld en mag de Nuna weer even maximaal met de panelen richting de zon gedraaid worden. Wacht even: stenen? Jazeker. Om het eerlijk te houden weegt elke coureur 80 kilo of meer (dus effectief nooit meer dan 80 kilo) en het verschil in gewicht wordt aangevuld met een zak stenen. Aangezien de drie dames die voor het Nuon Solar Team rijden vermoedelijk niet allemaal precies hetzelfde wegen moet er dus ook van ‘zak’ gewisseld worden.
Strategie
Iedereen in het Nuon Solar Team is onmisbaar. Het team zorgt voor ondersteuning van de coureurs maar ze houden ook bij wat het weer gaat doen en wat de beste racestrategie is op dat moment.
Hoe snel kan er gereden worden? Hoe staat de wind? Elke wolk voor de zon heeft impact op de batterij en dat bepaalt hoe hard er op dat moment gereden kan worden zonder op een later tijdstip zonder energie te komen zitten.
We are racing
De spannende race is inmiddels in volle gang en het Nuon Solar Team doet haar uiterste best om weer de overwinning binnen te slepen.
De komende paar dagen is als alles goed gaat een herhaling van zetten voor het team uit Delft. We volgen het op de voet en natuurlijk houdt het team ons via ondermeer Facebook en Instagram op de hoogte, dus je hoeft niks te missen van deze duurzaamheid-pioniers die ons een goede naam bezorgen in het buitenland.
Wil je zelf ook meeracen? Speel dan de game op www.nuonsolarchallenge.nl
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Studenten
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Automotive11.06.2024
Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg
Technology10.06.2024
Een succes voor hyperloop: TU Delft laat het van baan wisselen
Online29.01.2024
Kan AI voorspellen wie de mol is in Wie is de Mol?
Lifestyle20.11.2023
Op deze 4 zaken kun je besparen als je student bent
Automotive26.10.2023
Derde plek voor Brunel Solar Team in World Solar Challenge
"keihard voor gevochten"Automotive19.10.2023