Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Wie de afgelopen jaren wel eens in Parijs geweest is, kan het niet ontgaan zijn dat het in die stad wemelt van de e-steps. Je struikelt er bijna letterlijk over. Drie aanbieders die in Parijs in 2020 een vergunning kregen voor het verhuren van e-steps, Lime, Tier en Dott, hebben er meer dan 15.000 in de Franse hoofdstad gestationeerd. En ze worden ook veel gebruikt. In de ‘warmere maanden’, tussen april en oktober registeren de verschillende e-step providers tussen de 1,5 en 2,3 miljoen ritjes per maand. Maar, daar zou eind maart wel eens verandering in kunnen komen. Dat wil zeggen, begin april mogen de inwoners van Parijs stemmen over het al dan niet verlengen van die vergunningen.
Vergunningen worden wellicht niet verlengd
Hoe die stemming af zal lopen is nog niet duidelijk. Er wordt weliswaar veel geklaagd over de overlast die de e-steps veroorzaken, maar ze worden ook veel gebruikt, en met name door de inwoners van Parijs zelf. De politiek is verdeeld. Daarom mogen de Parijzenaren er zelf over beslissten, zo heeft burgemeester Anne Hidalgo nu bepaald.
Zoals gezegd, in Parijs kun je geen 100 meter lopen of je komt er wel eentje tegen. Helaas worden de e-steps vaak ook midden op straat of het trottoir achtergelaten. Het verkeer in Parijs heeft, ook zonder al die e-steps, al meer weg van een ongeorganiseerde chaos en het vinden van parkeerplekken is in sommige arrondissementen een schier onmogelijke opgave. De 15.000 e-steps die te pas en te onpas overal achtergelaten worden, maakt het er niet beter op.
Dat leidde ertoe dat twee Parijse vice-burgemeesters de drie e-step aanbieders enkele maanden geleden op het matje riepen. De bedrijven besteedden volgens de lokale politici nog altijd niet genoeg aandacht aan de veiligheid, met name ook door alle rondslingerende e-steps.
Ongelukken en politieke weerstand
Sinds het verlenen van de vergunning waren er al diverse ongelukken gebeurt. Helaas was bij een van die ongelukken ook een dodelijk slachtoffer te betreuren. Een voetganger. Daarna werd al besloten de maximumsnelheid van de e-steps op veel plekken in de stad – waar veel voetgangers en ander verkeer op de weg is – van 20 naar 10 kilometer per uur te verlagen.
De drie providers hebben inmiddels nog meer voorstellen gedaan die de veiligheid en het parkeerprobleem van de e-steps in Parijs moeten verbeteren. Echter, het is nog allerminst zeker of de Parijse politici daar genoegen mee nemen. Sterker nog, de stad heeft nog helemaal niet gereageerd op die voorstellen. En de vergunningen lopen op 23 maart af.
Een van beide verantwoordelijke vice-burgemeesters is een fervent tegenstander van de e-steps en dat spreekt hij ook regelmatig uit. Kortom, als het aan hun ligt, ziet het er dus niet goed uit voor de Parijse e-steps. Maar, gelukkig hebben de Parijzenaren zelf het laatste woord. En die zijn over het algemeen, los van wat klachten, verzot op de e-steps. Begin april weten we meer.
Verder lezen over mobility
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive11.01.2024