Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
De mogelijkheden van Augmented Reality (AR) zijn bijna eindeloos. Je kunt de technologie voor heel veel leuke en handige dingen gebruiken. Ook de retailbranche ontdekt geleidelijk de voordelen van AR. Want is het bijvoorbeeld niet ideaal als we nooit meer een miskoop doen omdat we zeker weten dat we de goede maat kopen? Of al een goede indruk krijgen van hoe een kledingstuk ons staat? Zeker in 2020, het jaar waarin we nog veel meer dan anders online zijn gaan shoppen, moet dit als muziek in de oren klinken. GetApp deed onderzoek naar hoe wij AR als Nederlandse consument ervaren en wij doen meteen een voorspelling of het volgens ons toekomst heeft.
Voordelen van winkelen met AR
We noemden al even het voordeel van minder miskopen, maar volgens het onderzoek zijn er nog meer. Zo vinden consumenten het prettig om online te kopen in verband met hygiëne. Dat is natuurlijk een algeheel voordeel van online shoppen, maar dat je niet zelf door kledingrekken hoeft te struinen kan zeker een voordeel zijn. Sowieso moet je niet te veel stilstaan bij wie misschien de kleding al heeft gepast voordat jij het deed.
Kansen voor retailbranche
Niet geheel verrassend gaf in het onderzoek vooral de jongere doelgroep aan dat zij al eens hebben geshopt met AR. Mannen blijken dat vaker te doen dan vrouwen (55 % tegenover 45%). Zij kochten met AR online vooral kleding en schoenen, accessoires, meubels en cosmetica. Ook al hebben nu nog niet veel consumenten AR daadwerkelijk gebruikt om een online aankoop te doen, er is wel interesse onder de ondervraagden. 42% geeft namelijk aan dat ze de toepassing in de toekomst wil gebruiken. Zowel jong als oud geeft aan de technologie te omarmen. Hier liggen enorme kansen voor de retailbranche. Zeker nu we in de winkels een mondkapje moeten dragen, zal een grote groep consumenten weer voornamelijk online hun aankopen doen.
AR zorgt ervoor dat we iets sneller kopen
AR kan ervoor zorgen dat we als consument sneller zijn geneigd een online aankoop te doen. We zien namelijk meteen hoe goed ons iets staat en of die schoenen passen. Dat geldt net zo goed voor bijvoorbeeld meubels. Past die tafel echt in ons interieur? Met AR maak je het zichtbaar en dat kan net het laatste zetje geven om op ‘bestellen’ te klikken. Meer dan de helft van de ondervraagden in het onderzoek geeft de mogelijkheid om te visualiseren dan ook aan als belangrijkste reden om AR te gaan gebruiken tijden het online shoppen.
AR in retail staat nog in kinderschoenen
AR in retail staat nu nog in de kinderschoenen. Toch zijn wij ervan overtuigd dat het een steeds belangrijkere rol zal gaan spelen de komende jaren. Naast dat het handig is, is AR ook gewoon leuk. Er zit een soort spelelement in, dat al massaal wordt toegepast door bijvoorbeeld de filters die we kennen van Instagram. En wat denk je van het grote succes van de 3D-dieren van Google? Zodra het aanbod aan AR in retail groter wordt, verwachten we dat consumenten het zeker gaan gebruiken. Al is het in eerste instantie alleen uit nieuwsgierigheid. Misschien kunnen we ons over 10 jaar zelfs niet meer voorstellen dat we dit eerder nog niet konden doen.
Hier vind je de link naar de uitkomsten van het onderzoek.
Verder lezen over Augmented Reality
Online21.11.2024
Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Gadgets25.09.2024
Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion
Technology23.08.2024
Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro
Gadgets24.06.2024
Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet
Technology13.05.2024
De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur
Gadgets26.12.2023
Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023