Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.
Vidhya Srinivasan, Vice President en General Manager van Ads bij Google, benadrukte in haar keynote speech de impact van AI op de advertentie-industrie: “Wanneer we AI inzetten voor onze miljarden gebruikers, makers en bedrijven, is de impact enorm. AI in Search helpt mensen om antwoorden te vinden op specifiekere en complexere vragen. Ook zorgt het ervoor dat je op een nieuwe manier content kan verkennen en creëren op YouTube; waar mensen ook steeds op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden, ontdekkingen en inspiratie.”
AI-gedreven transformatie van marketing en creatie
Srinivasan vervolgde: “Nu we digitale ervaringen door AI zien evolueren, is de rol van reclame om mensen en bedrijven met elkaar te verbinden belangrijker dan ooit. We helpen mensen om te vinden wat ze willen in deze immense wereld van informatie. En terwijl zij op ontdekkingstocht gaan, maken relevante en aansprekende creatieve oplossingen nog steeds het verschil voor adverteerders. Wij geloven dat generatieve AI hier een enorm potentieel creëert. Dit betekent dat we nieuwe niveaus van schaalbaarheid, snelheid en maatwerk bereiken. Snellere creatieve productie, media-activatie op maat en resultaten realtime meten dragen allemaal bij aan betere prestaties.”
Videogeneratiemodel Veo
Een van de meest opvallende nieuwe tools is Veo, Google’s geavanceerde videogeneratiemodel. Met Veo kunnen marketeers binnen enkele minuten hoogwaardige videocontent creëren, zelfs met specifieke filmtechnieken en visuele effecten. Een voorbeeld hiervan is de video van een “gehaakte leeuw” die speciaal voor Cannes werd gemaakt. Google’s eigen marketingteam heeft de kracht van AI al benut in een recente Pixel 8-campagne. Met behulp van de AI-tool Demand Gen genereerde het team 4.500 verschillende advertentievariaties voor YouTube, Discover en Gmail.
Creativiteit in het AI-tijdperk
Srinivasan vergelijkt AI met de camera’s op onze smartphones: “Ik zie AI zoals camera’s op onze telefoons. Sommigen spelen nog met rolletjes film, maar tegenwoordig is de gemiddelde foto of video veel beter dankzij technologie. Dat betekent echter niet dat we allemaal tijdschriftcovers kunnen schieten. Hoeveel AI ook verbetert, het heeft geen smaak of vindingrijkheid. Toch kan AI nieuwe mogelijkheden bieden om je potentieel voor creativiteit uit te breiden.”
Demo’s tonen de kracht van AI in de praktijk
Tijdens de keynote presenteerde Alex Chen, Creative Lab Director bij Google, verschillende voorbeelden van hoe Google’s creatieven AI gebruiken om nieuwe campagnes en projecten te ontwikkelen:
- Best Phones Forever campagne: Deze campagne maakt gebruik van AI-verhalen en schrijftechnologie om in realtime te reageren op suggesties van gebruikers.
- Infinite Wonderland-project: In samenwerking met illustratoren heeft Google het klassieke Alice in Wonderland-boek getransformeerd tot een eindeloos universum van AI-gegenereerde illustraties.
- GenType: Deze tool stelt gebruikers in staat om nieuwe alfabetten te genereren van diverse materialen, zoals jello, ramen noodles of zwembanden.
[Fotocredits – Frédéric Prochasson © Adobe Stock]
Verder lezen over Creativiteit
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Online26.03.2024
5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Events10.02.2023
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam
Technology26.12.2022
Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI
Online15.08.2022
6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken
Social Media02.08.2022
Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken
Gadgets28.04.2022
HP maakt ENVY-laptops speciaal voor creatievelingen
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology20.11.2024
ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Mobile20.11.2024
Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online19.11.2024
Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Verder lezen over Online Video
Video15.11.2024
Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence16.10.2024
Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Online09.10.2024
Zoom krijgt veel meer integraties met AI
Artificial Intelligence04.10.2024
Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen
Video04.10.2024