Hele generaties zijn met haar opgegroeid, Pippi Langkous, het sterkste meisje ter wereld. Dit jaar viert het stoere meisje haar 75e verjaardag en ter ere daarvan hebben – Save the Children – en de Astrid Lindgren Company samen een nieuw goed doel opgezet met als naam Pippi of Today.
Nu is het vandaag niet zo makkelijk om deze belangrijke initiatieven goed onder de aandacht te krijgen. Google inmiddels heeft inmiddels dit goede doel opgepakt en is vereerd om een steentje bij te dragen het werk van de organisatie.
Het is al driekwart eeuw geleden dat Pippi in haar eentje in een nieuw land terechtkwam, maar nooit eerder was haar verhaal zo relevant als nu. Miljoenen meisjes worden de laatste jaren gedwongen om hun huis te ontvluchten, vaak naar andere landen. Dat schrikbarende aantal is hoger dan ooit – zelf in vergelijking met de periode direct na de Tweede Wereldoorlog – toen Pippi’s eerste boek uitkwam. De huidige pandemie maakt hun situatie alleen nog maar bedroevender.
Net als Pippi dat 75 jaar geleden moest doen, moeten ook de Pippi’s van vandaag altijd en overal iets van zien te maken, zelfs wanneer alles tegenzit. Ze hebben al hun veerkracht, doorzettingsvermogen en positiviteit nodig om een weg te vinden naar een betere toekomst.
Google is een trotse partner van Save the Children en de Astrid Lindgren Company. Iedereen die een Chromebook aanschaft bij een winkel die deelneemt aan de actie, draagt automatisch 5 euro bij aan Pippi of Today. Bovendien krijg je een Google Nest Mini cadeau. Leuk om hiermee zelf een nieuw Pippi-universum te verkennen.