03.03.2021
Technology

Google gaat advertenties op een andere manier verkopen

By: Floyd Aanen

BlogTechnology

Google zal geen alternatieve tools bouwen of gebruiken om gebruikers op internet te ‘volgen’. Dat laat het Amerikaanse bedrijf weten.

Google verduidelijkt zijn plannen voor gerichte advertenties niet zo maar. Ze hadden eerder al aangekondigd om het gebruik van cookies voor de verkoop van advertenties geleidelijk af te schaffen.

Vorig jaar zei het bedrijf dat het binnen twee jaar na januari 2020 de ondersteuning voor cookies van derden, die een groot deel van het digitale advertentie-ecosysteem voeden, in zijn Chrome-browser zou beëindigen. In plaats daarvan zegt Google dat het alleen ‘privacybeschermende technologieën’ zal gebruiken.

Google doet dit door andere normen privacy

Google verwijdert cookies van derden, die al decennia lang online advertenties mogelijk maakten, om te voldoen aan de groeiende normen voor gegevensprivacy in Europa en de Verenigde Staten.

Privacyactivisten hebben jarenlang technologiebedrijven, waaronder Google, bekritiseerd voor het gebruik van cookies om browsegeschiedenis te verzamelen op websites waarvan ze niet de eigenaar zijn, waardoor ze profielen kunnen ontwikkelen over de interesses van gebruikers om gepersonaliseerde advertenties weer te geven.

Nu belooft Google dat het geen andere technologie zal gebruiken om de cookie te vervangen of functies in Chrome te bouwen om zichzelf toegang te geven tot die gegevens, hoewel het doorgaat met het testen van manieren waarop bedrijven advertenties kunnen targeten op grote groepen anonieme gebruikers met gemeenschappelijke interesses.

[foto: Solen Feyissa on Unsplash]

Share this post