Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het grootste waterstofvliegtuig dat we op deze planeet rijk zijn heeft zijn eerste succesvolle testvlucht van een kwartier voltooid. Een kwartier is niet lang, maar het is vooral belangrijk om te zien hoe het werkt met stijgen en landen: de rest van de vlucht zal het vliegtuig waarschijnlijk wat minder waterstof nodig hebben om voort te bewegen.
Vliegtuig op waterstof
Waterstof is een bijzonder goedje. Het is extreem explosief, wat het een wat griezelig scenario maakt voor vliegen. Tegelijkertijd heeft het ontzettend veel ruimte nodig, omdat je er heel veel van nodig hebt. Zo ook dit aangepaste Dash-8 vliegtuig. De helft van het vliegtuig was beslagen door waterstof en dat was slechts voor een kwartier vliegen. Als je langere vluchten wil doen, dan heeft die stof dus nog meer ruimte nodig: blijft er dan nog wel genoeg ruimte over voor passagiers? Misschien komen vliegtuigen er wel heel anders uit te zien als we de waterstofplannen doorzetten.
Deze Dash-8 heeft ruimte voor 40 man. Het bedrijf Universal Hydrogen zit achter dit project en het heeft de turbinemotoren die normaal op het vliegtuig zitten vervangen door een waterstof-brandstofcel, waarbij de aandrijflijn geen accu had, maar door brandstofcellen in een elektromotor werd aangedreven. Dat zou een heleboel schelen in zowel het gewicht van het vliegtuig als de kosten, plus: het is duurzamer en veroorzaakt minder geluid.
Universal Hydrogen
Wel was er voor de zekerheid ook een motor aanwezig die op ouderwetse kerosine werkte, die helaas ook is ingezet, al laat Universal Hydrogen wel weten dat dat aanzienlijk minder was dan bij de eerste testvlucht (die veel korter was). Deze tweede testvlucht werd gedaan in Washington en het vliegtuig kwam 3.500 MSL hoog (mean sea level). Het idee achter de startup Universal Hydrogen is niet om complete waterstofvliegtuigen te bouwen. Het plan is juist om bestaande vliegtuigen te kunnen ombouwen. Het is dan ook van plan om vanaf 2025 waterstofmotorkits te gaan leveren aan luchtvaartmaatschappijen. De eerste klant is Connect Airlines, dat 75 vliegtuigen wil omtoveren in waterstofvliegtuigen. Dit zijn wel wat grotere vliegtuigen, want in de ATR 72-600 passen 78 mensen.
Tegelijkertijd heeft de startup ook wat concurrentie: ZeroAvia zit ze op de hielen en ook Rolls-Royce werkt eraan. Het vierde in december de succesvolle vlucht van een waterstofvliegtuig. Die vlucht was 10 minuten en het aantal passagiers was een stuk kleiner: maar 19. Ook hier werd alsnog een kerosinemotor ingezet, maar het idee is goed: misschien is helemaal kerosinevrij vliegen een brug te ver, maar kunnen we met dit soort initiatieven in ieder geval zorgen dat er minder kerosine wordt verbrand en de uitstoot van vliegen dus wordt verlaagd. Hoe lager dat wordt, hoe minder slecht vliegen voor het milieu blijft. Aan de andere kant gaat het nog wel echt om vrij kleine vliegtuigen en vrij korte afstanden, waardoor je je kunt afvragen of er niet beter meer in treinen kan worden geïnvesteerd.
Verder lezen over Duurzaam
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Nieuws10.10.2024
De klimaatcrisis gaat een nieuwe fase in: wat betekent dat?
Nieuws08.10.2024
Robert Jan won een thuisbatterij bij Zelfstroom: “We gebruiken veel meer eigen stroom”
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Innovatie
Technology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Gadgets20.09.2024
Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten
Technology18.09.2024
Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien
Verder lezen over Vliegtuig
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024