Technology07.04.2017

Gepersonaliseerde producten zijn al normaal, waar eindigt het?


Massapersonalisatie maakt bijna alles mogelijk

We leven in een maakbare tijd en dat uit zich ook in de dingen die we (willen) hebben en gebruiken. Het is zo goed als gedaan met producten die iedereen heeft en die er bij iedereen hetzelfde uitzien. Iedereen wil toch graag zijn eigen stempel drukken op zijn spulletjes, soms letterlijk, en de mogelijkheden van geautomatiseerde productie en 3D printing maken dat ook prima mogelijk, ook voor de bekende grote merken.

Wil je een Louis Vuitton handtas met je eigen monogram? Dat kan. Een postzegel met je eigen hoofd er op? Geen probleem. Je kunt je eigen Nikes maken, precies zoals jij dat wilt en je hoeft er niet eens maanden op te wachten. Smartwatches zijn deels zo populair omdat je ze helemaal zelf kunt customizen, van het bandje tot de wijzerplaat aan toe. Het is, kort gezegd, niet meer van deze tijd om iets te maken dat maar één uiterlijk heeft.

apple-watch-custom
apple-watch-custom

Controle

Het blijkt dat als consumenten het idee hebben dat ze controle hebben over de invulling van een product (al is het soms maar een detail), ze het uiteindelijke product meer waarderen. Niet een onbelangrijk detail voor producenten: ze zijn dan ook bereid meer te betalen voor hetzelfde product. Massapersonalisatie, zoals het concept officieel heet, is dus de toekomst van de fysieke producten.

Er is een ander bijkomend voordeel voor zowel de mensen die dat soort dingen kopen als voor de producenten die het maken: het wordt allemaal steeds goedkoper. Dat betekent wel ook dat mensen ondanks de grotere affiniteit met het product sneller zullen besluiten om het in te ruilen voor iets anders, simpelweg omdat ze ‘iets nieuws’ willen hebben.

Te veel spullen

Neem het voorbeeld van een gepersonaliseerd telefoon- of tablethoesje waarbij je een foto kunt gebruiken om je hoesje of smart cover te personaliseren. Dat is inmiddels zo makkelijk en goedkoop geworden dat je al snel een nieuwe koopt omdat je het plaatje wel gezien hebt, een andere foto hebt die nóg veel leuker is, je hoesje beschadigd is geraakt of omdat je een andere telefoon hebt gekocht en hetzelfde ding nog eens wilt hebben, maar dan anders.

Voor je het weet liggen er tien van die dingen ergens in een la en als je niet goed bent in dingen weggooien wordt het alleen maar erger naarmate je meer gepersonaliseerde dingen in je leven verzamelt. Om te zorgen dat dit niet gebeurt is het dus wel belangrijk om goed na te denken over je personalisatie. Het is een leuke manier om je eigen stempel op dingen te drukken, maar kies zorgvuldig en blijf er bij.

Stempel drukken

Het verschilt natuurlijk ook per product: een auto die je (zij het redelijk beperkt) mag aanpassen naar je eigen keuze doe je niet snel van de hand, maar ook daar is het oppassen dat je niet al te excentriek eindigt, want als je die auto ooit nog moet verkopen is het makkelijker als ‘ie een neutrale tint heeft, zo blijkt uit onderzoek.

Het zelf (laten) aanpassen van je hebbedingen en producten wordt steeds meer de norm, maar vergeet niet dat dit naast de mogelijkheden die daarvoor zijn ontstaan ook te maken heeft met het feit dat er verder steeds minder te kiezen valt: waar je een aantal jaar geleden nog de keuze had uit tientallen telefoons, is je effectieve keuze nu best beperkt en dan is het personaliseren van alles er omheen des te belangrijker om er je eigen draai aan te geven. Dan is bijvoorbeeld het professioneel laten verven van je gadgets een optie, al moet je daar wel wat euro’s voor over hebben. Dan is een hoesje misschien toch iets makkelijker en vooral goedkoper.

...

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Verder lezen over Technology

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

Je kunt The Sphere natuurlijk naast de Ziggodome leggen en dan zeggen dat het allebei gebouwen zijn met een visueel effect, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde, he? Dit zijn 10 momenten waarop The Sphere er fantastisch uitzag.

Technology19.10.2024

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

Big Tech zit in de problemen. In een paar dagen tijd zijn de grootste techbedrijven ter wereld honderden miljarden kwijt.

Technology06.08.2024

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

Supergaaf hoe Iron Man met magneten werkt, maar dat is niet iets dat je thuis moet proberen. Dat deed een man uit Wuhan helaas wel.

Technology11.07.2024

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

We hebben het vaak over de oneindigheid van de ruimte, de temperatuur en natuurlijk het feit dat er geen geluid bestaat. Maar wat we ons misschien niet vaak genoeg hebben afgevraagd is: hoe ruikt de ruimte eigenlijk?

Technology09.07.2024

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Het is voor de tweede keer sinds 2022 dat de FIA nieuwe regels bepaalt voor de auto's. Wat vooral opvalt is dat de auto’s kleiner worden.

Automotive07.06.2024

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer