De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
We leven in een maakbare tijd en dat uit zich ook in de dingen die we (willen) hebben en gebruiken. Het is zo goed als gedaan met producten die iedereen heeft en die er bij iedereen hetzelfde uitzien. Iedereen wil toch graag zijn eigen stempel drukken op zijn spulletjes, soms letterlijk, en de mogelijkheden van geautomatiseerde productie en 3D printing maken dat ook prima mogelijk, ook voor de bekende grote merken.
Wil je een Louis Vuitton handtas met je eigen monogram? Dat kan. Een postzegel met je eigen hoofd er op? Geen probleem. Je kunt je eigen Nikes maken, precies zoals jij dat wilt en je hoeft er niet eens maanden op te wachten. Smartwatches zijn deels zo populair omdat je ze helemaal zelf kunt customizen, van het bandje tot de wijzerplaat aan toe. Het is, kort gezegd, niet meer van deze tijd om iets te maken dat maar één uiterlijk heeft.
Controle
Het blijkt dat als consumenten het idee hebben dat ze controle hebben over de invulling van een product (al is het soms maar een detail), ze het uiteindelijke product meer waarderen. Niet een onbelangrijk detail voor producenten: ze zijn dan ook bereid meer te betalen voor hetzelfde product. Massapersonalisatie, zoals het concept officieel heet, is dus de toekomst van de fysieke producten.
Er is een ander bijkomend voordeel voor zowel de mensen die dat soort dingen kopen als voor de producenten die het maken: het wordt allemaal steeds goedkoper. Dat betekent wel ook dat mensen ondanks de grotere affiniteit met het product sneller zullen besluiten om het in te ruilen voor iets anders, simpelweg omdat ze ‘iets nieuws’ willen hebben.
Te veel spullen
Neem het voorbeeld van een gepersonaliseerd telefoon- of tablethoesje waarbij je een foto kunt gebruiken om je hoesje of smart cover te personaliseren. Dat is inmiddels zo makkelijk en goedkoop geworden dat je al snel een nieuwe koopt omdat je het plaatje wel gezien hebt, een andere foto hebt die nóg veel leuker is, je hoesje beschadigd is geraakt of omdat je een andere telefoon hebt gekocht en hetzelfde ding nog eens wilt hebben, maar dan anders.
Voor je het weet liggen er tien van die dingen ergens in een la en als je niet goed bent in dingen weggooien wordt het alleen maar erger naarmate je meer gepersonaliseerde dingen in je leven verzamelt. Om te zorgen dat dit niet gebeurt is het dus wel belangrijk om goed na te denken over je personalisatie. Het is een leuke manier om je eigen stempel op dingen te drukken, maar kies zorgvuldig en blijf er bij.
Stempel drukken
Het verschilt natuurlijk ook per product: een auto die je (zij het redelijk beperkt) mag aanpassen naar je eigen keuze doe je niet snel van de hand, maar ook daar is het oppassen dat je niet al te excentriek eindigt, want als je die auto ooit nog moet verkopen is het makkelijker als ‘ie een neutrale tint heeft, zo blijkt uit onderzoek.
Het zelf (laten) aanpassen van je hebbedingen en producten wordt steeds meer de norm, maar vergeet niet dat dit naast de mogelijkheden die daarvoor zijn ontstaan ook te maken heeft met het feit dat er verder steeds minder te kiezen valt: waar je een aantal jaar geleden nog de keuze had uit tientallen telefoons, is je effectieve keuze nu best beperkt en dan is het personaliseren van alles er omheen des te belangrijker om er je eigen draai aan te geven. Dan is bijvoorbeeld het professioneel laten verven van je gadgets een optie, al moet je daar wel wat euro’s voor over hebben. Dan is een hoesje misschien toch iets makkelijker en vooral goedkoper.
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Verder lezen over Technology
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Technology07.05.2024