De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Dit WK Voetbal zien we VAR-technologie voor het eerst ook in de voetbalwereld. En, zoals dat doorgaans met technologie gaat, heeft dit direct veel effect – op zowel het aantal goals en penalty’s als het aantal gele en rode kaarten dat tijdens het toernooi wordt uitgedeeld. Het dit weekend afgeronde Wimbledon-toernooi benadrukt nogmaals het feit dat voetbal een van de laatste sporten is die de videotechnologie omarmt. Want in de tennissport zijn de Hawk Eye-replays al veel langer niet meer weg te denken.
Nieuwe technologie
Niet alleen scheidsrechters en atleten hebben baat bij nieuwe technologie. Onlangs is ook de sportbeleving van fans erop vooruit gegaan. Sportorganisaties spelen slim in op onze niet te ontkennen smartphone-verslaving, waarbij second-screening bijna vanzelfsprekend is. Zo beschikten fans thuis eerder al van wedstrijdinformatie en -statistieken in de palm van hun hand. Maar ook de volgende stap is al gezet – toeschouwers op de tribune genieten vandaag de dag van een nog meeslepender kijkervaring.
Op wedstrijddagen willen fans niets liever dan zich onderdompelen in de sfeer van het evenement en het maximale uit hun ticket halen. Of het nu gaat om eten, drinken, de randprogrammering of simpelweg genieten van dat waar ze eigenlijk voor kwamen – hun favoriete sport. Wat ze in ieder geval niet willen is eindeloos rondsjokken op zoek naar eettentjes of een brochure moeten doorbladeren voor het speelschema. Dat is tijdverspilling, met in het ergste geval zelfs als gevolg dat ze een belangrijk wedstrijdmoment moeten missen.
Bots
De term ‘bot’ doet al gauw denken aan onpersoonlijke machines die geen weet hebben van menselijke wensen. Maar als deze bots worden ondersteund door de juiste data en leercapaciteiten, zijn ze in staat fans een buitengewoon gepersonaliseerde sportkijkervaring te bieden. In essentie gedragen deze bots zich als een digitale conciërge die fans direct voorzien van accurate antwoorden op hun vragen. Vragen die voorheen actief hun tijd en aandacht vereisten. En dus zo afleidden van de actie om hen heen.
Madrid open
Dit jaar lanceerde de organisatie van de Mutua Madrid Open, één van de grootste tennistoernooien ter wereld, een door Artifical Intelligence (AI) aangedreven chatbot. Het doel: de communicatie met fans verbeteren. Het initiatief paste binnen de strategie van het evenement om innovatiever te zijn en meer jonge tennisfans aan te trekken. De chatbot, beter bekend als ‘Matchbot’, voorzag bezoekers van informatie omtrent spelers, wedstrijdschema’s en -resultaten – rechtstreeks op hun smartphone. Daar ontvingen ze ook details over andere diensten, zoals gastenservices, toegangswegen en parkeergelegenheden. Dankzij de machine learning-capaciteiten verbeterde de bot met elke interactie en werden antwoorden steeds relevanter en nauwkeuriger.
Facebook Messenger
Heineken Urban Polo deed iets soortgelijks. Dit toernooi riep een op AI-gebaseerde ‘digitale conciërge’ in het leven om fans dichter bij het spel te brengen. De handzame assistent was beschikbaar via Facebook Messenger en gaf antwoord op vragen over de wedstrijd zelf, maar ook over het brede horeca-aanbod op het evenement. Daarnaast verschafte hij informatie over de beste route, waar de bar zich bevond, details over de spelers en welke dj’s er waar en wanneer draaiden.
Zoals Simon Wilson, directeur van Heineken Urban Polo al terecht opmerkte: “De chatbot is een ontzettend krachtig stuk technologie dat ons in staat stelt de bezoekerservaring te verbeteren en op een persoonlijke manier met fans in contact te komen.”
Intelligent Bots
Data drijft alles wat de chatbots doen. De Intelligent Bots-software van Oracle verzamelt informatie uit eerdere interacties tussen klanten en klantenservice, op verschillende contactmomenten. Deze informatie combineert het met evenementgegevens, binnen één gecentraliseerd platform. Dit stelt de bot in staat om op bijna elke vraag een antwoord te genereren. Antwoorden die, wederom dankzij machine learning-capaciteiten, beter worden naarmate de bot vaker wordt gebruikt.
Nu de snel veranderende technologie ook herhaaldelijk zijn weg naar onze favoriete sporten vindt, zal het speelveld zowel op als rond de arena flink veranderen. Een beter begrip van wat toeschouwers willen en de opkomst van nieuwe technologieën die sportorganisaties beter in staat stellen proactief op die wensen te spelen, verbeteren de ervaring van fans op nog veel meer manieren. Chatbots worden intelligenter en kunnen steeds complexere vraagstukken aan, waardoor toeschouwers een ervaring krijgen die de ticketprijs meer dan rechtvaardigt.
Deze blogpost is geschreven door Mark de Groot, Marketing Director EMEA Digital Customer Experience bij Oracle.
[Afbeelding © Sikov – Adobe Stock]
Verder lezen over Chat
Social Media13.09.2024
Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp
Mobile30.08.2024
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Social Media28.06.2024
Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje
Gaming12.03.2024
Discord wordt nog meer een gameplatform
Online11.01.2024
Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies
Welkom in de GPT StoreGaming02.01.2024
5 tips om meer uit je Discord-account te halen
Online20.11.2023
Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet
Chat G-Piet strooit met gedichtjesOnline06.11.2023
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Artificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Artificial Intelligence25.10.2024
Wees niet bang voor Yahoo boys, maar voor deepfake lovers
Van Yahoo boy naar Yahoo botArtificial Intelligence24.10.2024
Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?
Verder lezen over Robot
Technology31.10.2024
Vernieuwing van de magazijncultuur: Kan automatisering zorgen voor een verbeterde werkomgeving?
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Gadgets20.10.2024
Deze Buzz Lightyear is zo realistisch dat je geen films meer nodig hebt
Gadgets12.10.2024
Deze knuffelmarmot is stiekem een robot
Technology30.09.2024
Bizar: Deze robot heeft een hand als Thing van de Addams Family
Robot met losse handjesAutomotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Technology23.08.2024
Mens-achtige robot Atlas is beter dan jij: kan push-ups
Technology22.07.2024
Sigaretten op het strand? Deze robot ruimt ze op
Verder lezen over Sport
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online10.09.2024
AI-tool personaliseert je workouts slimmer
Cybercrime16.08.2024
Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden
Events24.07.2024
Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws18.07.2024