Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Zelf heb ik helaas nooit het genoegen van een vlucht met een supersonische Concorde, die eind 2003 definitief met pensioen ging, mogen smaken. Het was 30 jaar geleden al een luidruchtig, duur en bijzonder milieuonvriendelijke toestel. Maar toch moet het en fantastische beleving zijn geweest, met de snelheid van bijna twee keer die van het geluid binnen drie uurtjes van Parijs naar New York vliegen. En dus drie uur ‘eerder’ aankomen dan dat je vertrokken was. Als het aan Boom ligt, een Amerikaanse luchtvaart startup, dan kunnen we dat over een paar jaar weer gaan beleven.
Duurzamer dan de Concorde
Boom werkt al aan aantal jaar aan een ‘opvolger’ van de Concorde. Hoewel de Overture uiterlijk heel veel lijkt op de Frans-Britse supersonische jet van bijna 60 jaar geleden, is het uiteraard een compleet ander toestel. Hij wordt veel minder luidruchtig, een heel stuk zuiniger en daardoor ook veel duurzamer. Voor zover je bij een door vier raketmotoren aangedreven straaljager ten tijde van een energiecrisis over duurzaam kunt spreken natuurlijk.
Enfin, Boom stelt dat de Overture, die met Mach 1.7 de wereld rond gaat vliegen, klimaatneutraal zal opereren: netto dus ‘zero CO2’ uitstoot. Dat wordt onder andere gerealiseerd door het gebruik van 100% duurzame kerosine die geproduceerd worden door Air Company.
Wie gaat de motoren maken?
Het uiterlijk en het concept van de Overture zijn al behoorlijk in steen gegoten. De grootste uitdaging ligt nog in het vinden van een motorenleverancier. Rolls Royce, ooit de bouwer en leverancier van de straalmotoren die de Concorde aandreven, liet in een vroeg stadium al weten geen interesse te hebben in het opnieuw ontwikkelen en leveren van extreem energieverslindende straalmotoren.
Het lijkt er nu op dat Pratt & Whitney wel oren hebben naar een deal met Boom voor het leveren van motoren voor de Overture. Ook deze motorenleverancier heeft ervaring met supersonische jets. Zij ontwikkelden bijvoorbeeld de motoren voor de F22 en F35. Het is nog niet zeker, maar als we de berichten mogen geloven, dan is een aankondiging nog dit jaar te verwachten.
Afbeeldingen: Boom Overture
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024