Het Franse dorpje Tourouvre-au-Perche in Normandië staat figuurlijk op de kaart. Gisteren werd daar de eerste openbare weg met zonnepanelen geopend waar auto’s overheen kunnen rijden. Het dorp hoeft zich daarmee niet langer zorgen te maken over de verlichting van deze weg, want dat doet de zon voor ze.
Afgelopen woensdag werd de weg officieel geopend door de Franse minister van Ecologie Ségolène Royal. Er was maar liefst vijf jaar nodig om de weg te ontwikkelen en daar was ook 5,2 miljoen euro voor nodig. Het resultaat is een weg van één kilometer met zonnepanelen die genoeg stroom moeten leveren om het complete dorp Tourouvre-au-Perche van straatverlichting te voorzien. Bijzonder is dat het verkeer ook letterlijk over de zonnepanelen heen kan rijden. Daarvoor zijn ze voorzien van een super sterk glasvezel dat de impact van het verkeer van weerstaan.
Het is de eerste weg met zonnepanelen wereldwijd. En omdat deze panelen dus nog nergens anders gebruikt worden, zijn ze zeer kostbaar om te produceren. Ze zijn ook nog een wat minder efficiënt dan normale zonnepanelen omdat ze helemaal plat liggen (en normaal gesproken liggen zonnepanelen schuin om zoveel mogelijk zonlicht op te kunnen nemen). Mochten de kosten van deze panelen omlaag kunnen, dan zijn de Fransen bereid om 1.000 extra kilometers weg van deze zonnepanelen te voorzien.
Het is dus duidelijk een testproject waarmee gekeken wordt of dit een oplossing kan zijn op weg naar duurzame energie.
Het is de eerste keer dat zonnepanelen op de weg gebruikt worden, al bestaat het idee al langer, zoals bijvoorbeeld Solar Freakin’ Roadways. Deze panelen gaan nog een stuk verder want ze zijn ook nog te verwarmen (zodat wegen niet meer kunnen bevriezen of glad kunnen zijn) en ze hebben led-lampjes om te weg te verlichten en om markeringen aan te geven. Via Indiegogo haalden de bedenkers meer dan 2 miljoen USD op en op dit moment zijn ze nog volop in ontwikkeling.
En ook in ‘ons eigen Krommenie’ hebben we zonnepanelen waar verkeer overheen gaat: een fietspad. Ook dit is een test en gekeken wordt of de opgewekte elektriciteit gebruikt kan worden voor wegverlichting, verkeersinstallaties, huishoudens en elektrisch rijden.
We gaan dus ongetwijfeld in de toekomst meer van dit soort concepten tegenkomen want in theorie is het natuurlijk een hele goede oplossing. Wegen en fietspaden liggen er toch al en als je die kunt vervangen met een materiaal dat in staat is zonne-energie op te vangen, dan hoeft de natuur bijvoorbeeld niet belast te worden met zonnepanelen. Het is alleen een kwestie van zoeken naar betaalbare panelen zodat het ook daadwerkelijk iets kan gaan opleveren.
Header: © COLAS – Joachim Bertrand