19.04.2017
Technology

Facebook zet hard in op augmented en virtual reality op F8

By: Patrick Smeets

BlogTechnology

Facebook gat hard inzetten op augmented (en virtual) reality, als we de keynote van Mark Zuckerberg op Facebook’s F8-conferentie mogen geloven.

Eerst de VR: een nieuwe app die Spaces heet is op dit moment in beta en laat je als gebruiker een avatar maken om met andere gebruikers dingen te kunnen doen. Het is een poging om de traditioneel eenzame VR-ervaring sociaal te maken. Je kunt gebaren maken, tekenen en samen video’s kijken.

Kinderschoenen

Het ziet er leuk uit allemaal in zo’n demo, maar heel spannend is het nog niet. Het grootste uitdaging die ze bij Facebook hebben is om mensen overtuigd genoeg te krijgen om ook een VR-bril aan te schaffen.

Geen makkelijke opgave, maar Rachel Franklin, hoofd social VR van Facebook zei tegen Recode dat “als we mensen een emotionele connectie kunnen laten voelen in VR, de aanschaf van de hardware vanzelf komt”.

facebook-vr-ar
facebook-vr-ar

AR

Facebook’s AR platform heeft op de korte termijn misschien nog wel minder impact, maar kan wel heel belangrijk worden. Het laat je als gebruiker straks kiezen uit duizenden filters voor je camera, die je op Facebook, Instagram en Messenger kunt gebruiken. Dat varieert van maskers, stijlen tot frames en het zal straks lijken alsof je een app store hebt waar je filteropties zitten.

Doordat Facebook locatiedata heeft van je telefoon kun je ook dingen ‘achterlaten’ voor anderen om te zien. Het voorbeeld dat gegeven werd was dat je op een menu van een restaurant kunt omcirkelen wat echt lekker is of wat je hebt gehad en anderen kunnen dat dan zien als ze daar ook gaan eten.

Schaal dat even op naar toeristische lokaties waar digitaal ‘borden’ of andere uitleg geplaatst kunnen worden en dan is wel duidelijk dat dit het belangrijkste onderdeel van AR zal gaan worden.

facebook-ar-vr-f8
facebook-ar-vr-f8

Wat heb je allemaal

Niet alleen weet Facebook waar je dingen achterlaat, het kan ook steeds beter zien wat je in beeld hebt. Zo kunnen er relevante effecten gezocht worden voor je kop koffie, bijvoorbeeld. Bonus voor Facebook: hoe beter die algoritmes worden, hoe meer ze over je weten en hoe beter de reclame specifiek op jouw smaak gericht kan worden.

Facebook is een beetje langzaam geweest met het inzien van de potentie van AR en Zuckerberg gaf in zijn keynote speech nog net niet Snapchat een compliment voor het populariseren er van, maar nu dat de trein vertrokken is denkt Facebook dat ze dit wereldwijd de normaalste zaak ter wereld kunnen gaan maken.

[Afbeeldingen © Facebook]

Share this post