Stel je eens voor dat je gek bent op reizen en fotograferen en dat je al je foto’s van de afgelopen 10 jaar op een externe harde schijf hebt gezet. En dat die schijf er dan ineens mee stopt. En dat je je foto’s nergens anders bewaard hebt. Klinkt als een kort horrorverhaal toch? Ik heb van alles geprobeerd: een nieuwe behuizing om de schijf heen, de schijf naar een lokaal computerwinkeltje gebracht voor advies, maar uiteindelijk bleek er maar één ding op te zitten: professionele data recovery. Met een flink prijskaartje, dat wel.
Net achter de landingsbanen van Schiphol zit het data recovery center van Seagate, waar een internationaal team van specialisten werkt aan het terughalen van data van onder andere laptops, externe harde schijven, usb-sticks en zelfs telefoons en tablets die het niet meer doen. Het doel is niet het repareren van de schijven en sticks, maar puur het terughalen van de data. Vanuit de hele wereld komen hier pakketjes binnen, van mensen die met hetzelfde probleem zitten als ik: de data staat waarschijnlijk nog steeds op de schijf, maar ze kunnen er niet bij. Ik krijg een rondleiding van Melvin Plak, manager van het data recovery center van Seagate, die me uitlegt dat je met je eigen zintuigen al een heel eind komt als het gaat om het recoveren van data.
Ieder kapot product dat hier binnenkomt doorloopt hetzelfde proces, dat begint bij luisteren. In zo’n 80 procent van de gevallen zijn de specialisten hier in staat om het probleem vast te stellen, puur door te luisteren. Mocht het gehoor nog geen antwoorden geven, dan wordt het apparaat geopend om te kijken en voelen.
Er zijn een hoop redenen te bedenken waarom harde schijven het niet meer doen. Door een apparaat te laten vallen kan bijvoorbeeld schade ontstaan, of door contact met water. Ook het onjuist verwijderen van een extern apparaat van een computer kan problemen geven. Veel mensen negeren dat vaak, en trekken een usb-kabel gewoon los. Dat kan best een tijdje goed gaan hoor, maar de optie ‘veilig verwijderen’ zit er niet voor niets. Wil je problemen voorkomen, gebruik deze functie dan toch maar gewoon.
Van ieder product worden in het data recovery center twee kopiëen gemaakt: eentje voor de klant en eentje die samen met het origineel een paar maanden bewaard wordt. Is de data recovery succesvol, dan wordt de data op een nieuwe schijf gezet die wordt teruggestuurd naar de klant. Maar met verzending kan natuurlijk altijd iets mis gaan, vandaar dat er altijd nog een kopie bewaard wordt. Na een paar maanden wordt deze back-up gewist zodat deze schijf weer gebruikt kan worden voor een nieuwe data recovery. Als klant natuurlijk een prettige gedachte, dat er altijd nog een back-up is just in case. De originele apparaten worden uit elkaar gehaald om alle onderdelen die nog bruikbaar zijn te gebruiken voor toekomstige recoveries.
Uiteindelijk krijgt de juiste klant weer de juiste data op een nieuwe schijf toegestuurd. Vanaf begin 2016 wordt er nog wat extra veiligheid ingebouwd om ervoor te zorgen dat jouw data niet per ongeluk bij iemand anders bezorgd kan worden: data zal versleuteld worden. Per mail krijg je een wachtwoord toegestuurd waarmee alleen jij toegang hebt tot je eigen data.
Aan het recoveren van data hangt een flink prijskaartje: gemiddeld zo’n 800 euro. Deze kosten betaal je uiteraard alleen als het ook lukt om de data terug te halen. Van alle apparaten die worden opgestuurd zijn er natuurlijk altijd een paar die niet te redden zijn, zeg maar zo’n 10 procent. Van alles wat overblijft is weer zo’n 90 procent van de data terug te halen. Waterschade is op zich geen probleem, ook valschade hoeft geen probleem te zijn, zolang er maar zelf nog niet aan het apparaat of de schijf is gesleuteld. Vaak probeer je in geval van een externe harde schijf om deze aan meerdere computers te hangen, maar dat is juist wat je níet moet doen. Meteen naar de specialist is het beste en dat klinkt natuurlijk exact als in de reclame van Wc-eend, maar wil je de grootste kans maken op het terugkrijgen van je bestanden, dan is het wel the road to go. Met zelf sleutelen kun je meer schade aanrichten dan je denkt. En waarom is het dan zo prijzig vraag je je af? Het is vakwerk, er zijn niet heel veel mensen die in staat zijn op deze manier data terug te halen en het is een flinke klus die heel veel tijd in beslag neemt. Gemiddeld heb je na 15 dagen de data weer terug.
Mocht je zelf overigens een nieuwe externe harde harde schijf nodig hebben, dan is het misschien handig om te weten dat Seagate ook een harde schijf heeft (de Backup Plus Slim) waarbij data recovery automatisch is inbegrepen, mocht er iets met je schrijf gebeuren. Je krijgt er namelijk een tweejarig Rescue Service Plan bij, wat bedoeld is voor een mechanisch defect of door onbedoelde schade. Dan kun je mijn probleem dus voorkomen!
Wil je meer weten over data recovery of zit je zelf met dit probleem? Ga dan naar de website van het Seagate Lab.