Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De ‘420 dollar’ tweet van Elon Musk is hem duur komen te staan, letterlijk en figuurlijk. Waakhond SEC heeft woord gehouden en Musk op de vingers getikt. Dat deden ze nadat bleek dat Musk onterecht aan het verkondigen was dat er zo goed als een deal was om Tesla van de markt af te halen. Het hele verhaal is wat ingewikkeld, maar lang verhaal kort: Musk heeft weer eens zijn mond niet kunnen houden.
De SEC is een waakhond met tanden, dus die heeft Musk een keuze gegeven: of je neemt deze deal, of we klagen je aan wegens beursfraude. Effectief betekent het dat Musk dus moet terugtreden als voorzitter van de raad van commissarissen bij Tesla én dat hij een persoonlijke boete van 20 miljoen dollar moet betalen. Die 20 miljoen worden door de SEC verdeeld over Tesla-aandeelhouders die verlies hebben geleden door Musk’s uitlatingen.
Kan even iemand op Elon letten?
Dat geld zal ‘m verder niet zo veel interesseren, maar het feit dat Musk niet langer volledig heer en meester is in zijn eigen bedrijf zal ‘m wel pijn doen. Er moeten op last van de SEC twee nieuwe toezichthouders benoemd worden en daarnaast moet er ook een speciale commissie komen die Musk’s communicatie in goede banen moet gaan leiden. Succes daarmee.
Hoewel? Musk mag zich over deze kwestie in elk geval niet uitlaten van de SEC. De wandelgangen (ok, de NYT) claimen dat precies dat detail er voor gezorgd heeft dat hij een eerdere versie van de deal niet wilde aannemen. De druk werd uiteindelijk toch te hoog voor Musk, maar hij had beter meteen ‘ok’ kunnen zeggen. Hij mag nu drie jaar geen voorzitter zijn van Tesla en dus 20 miljoen betalen, maar in eerste instantie was het dus twee jaar en 10 miljoen. Musk vindt Twitter écht heel leuk, blijkbaar.
Wat betekent dat voor Tesla? Niet heel veel, op de korte termijn. Het kan best zijn dat Musk met een extra stok achter de deur wat beter gaat nadenken over wat ‘ie allemaal roept en dat zou Tesla ten goede kunnen komen. Uiteindelijk moeten ze gewoon wel auto’s blijven produceren, natuurlijk. Als ze niet snel gaan doorpakken met die auto is elke andere automaker ze voor met een betaalbare elektrische auto, in elk geval in Europa.
[Afbeeldingen © Tesla]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Tesla
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024