Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) C919, ofwel de Chinese ‘namaak’ Boeing 737 staat al een tijdje op het punt om in actieve dienst genomen te worden. Het toestel dat al sinds 2008 in ontwikkeling is en uiteindelijk bijna acht jaar later dan gepland luchtwaardig is, kan echter op nog maar weinig belangstelling van luchtvaartmaatschappijen buiten China rekenen. Daar lijkt nu verandering in te kunnen komen.
Interesse uit Nigeria
De kersverse nieuwe Nigeriaanse luchtvaartmaatschappij Nigeria Air heeft deze week laten doorschemeren een eventuele aanschaf van een of meerdere C919’s te overwegen. Als dat inderdaad doorgaat, dan wordt die nieuwe luchtvaartmaatschappij de eerste ‘buitenlandse’ klant voor Comac’s nieuwste toestel.
Op dit moment heeft de interesse nog niet geleid tot een daadwerkelijke order, maar de Nigeriaanse minister voor luchtvaart liet dit weekend wel doorschemeren dat de interesse voor de C919 wel degelijk een optie is. “We hebben nog niet naar de C919 gekeken, maar als dit toestel net zo goed is als zijn concurrenten (Boeing 737 en Airbus A320, red.) dan zie ik niet in waarom we hem niet zouden overwegen”, aldus Haidi Sirka.
Het feit dat Nigeria het Afrikaanse land is dat de meeste handel drijft met China – jaarlijks wordt voor meer dan 24 miljard dollar geïmporteerd – zou een samenwerking op luchtvaartgebied geen gekke gedachte maken.
Nigeria Air start (hopelijk) in 2023
De Nigeriaanse luchtvaartmaatschappij Nigeria Air is op dit moment nog niet in bedrijf. De komst van wat Nigeria’s nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij moet worden, werd op de Farnborough Air Show in 2018 al aangekondigd. De pandemie en diverse problemen rondom financiering hebben de afgelopen jaren voor de nodige vertragingen gezorgd.
Eerder dit jaar werd bekend dat Ethiopian Airlines een belang in Nigeria Air nam om de nieuwe luchtvaartmaatschappij alsnog de lucht in te krijgen. Dat staat gepland voor 2023. Vooralsnog met een vloot die bestaat uit Airbus 320 en Boeing 737 toestellen, maar wie weet komen daar in de jaren die volgen ook nog een of meerdere Chinese C919 kisten bij.
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024