Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Een succes voor de mensen van TU Delft en daarmee eigenlijk de hele hyperloopwereld: ze zijn erin geslaagd om de hyperloop van baan te laten wisselen. Dat is belangrijk, want het maakt het mogelijk om een hyperloop niet alleen maar van a naar b te late gaan, maar indien gewenst ook van a naar c. Het zou het reizen met een hyperloop aanzienlijk veelzijdiger maken.
TU Delft
De studenten slaagden erin om het prototype van baan te laten wisselen en in 2030 is het de bedoeling dat dat ook daadwerkelijk met passagiers aan boord gebeurt. Daarvoor moet nog wel grondig getest worden. De hyperloop staat erom bekend nogal misselijkmakend te zijn. Het gaat immers op een grote snelheid. Hyperloops werken net als magnetische treinen, maar dan een soort stapje hoger: de capsule zoeft door luchtdruk/vacuüm en magnetisme door een afgesloten buis. Het kan heel snel, maar je merkt als mens waarschijnlijk dat je ingewanden het daar niet altijd mee eens zijn.
Studenten TU Delft laten prototype hyperloop van baan wisselen https://t.co/kjuPbm7enl pic.twitter.com/swdbK9iedK
— Universiteit (@WO_nieuws) June 10, 2024
Tegelijkertijd is de baan van TU Delft niet zodanig lang dat dat snel zal optreden: die is maar 42 meter. Het is de bedoeling dat de vacuümtrein uiteindelijk 1000 kilometer per uur gaat. Ter vergelijking: een passagiersvliegtuig gaat gemiddeld 900 kilometer per uur. Maar dat is in de lucht, dus dat voelt heel anders. Een Formule 1-auto bijvoorbeeld, die gaat 370 kilometer per uur en dat is al enorm heftig voor de coureurs. De studenten van TU Delft zijn nog niet op die snelheid, maar ze hebben ook nog wel even om die te bereiken.
Hoop voor de hyperloop
Het ultieme doel zou zijn om echt zo’n netwerk van hyperloops te hebben in Europa. Nu willen overheden al graag dat we de trein pakken als we naar een Europese stad reizen, maar met een hyperloop zou het veel sneller gaan. Dan doe je er niet 4 uur over van Amsterdam naar Parijs, maar slechts een half uur. Het is alleen de vraag of je daar dus een braakzakje bij nodig hebt. Het zou voor goederen in ieder geval wel al snel interessant kunnen zijn.
We konden wel even wat positief nieuws over hyperloops gebruiken. Richard Branson en Elon Musk zijn allebei met hun projecten gestopt. Het is dus echt aan de studenten en d e startups om dat verder uit te werken en tot een succes te maken. Het mooie is dat zij hopelijk met de ideeën en tests komen, en het bedrijfsleven uiteindelijk met de investeringen. Andersom b lijkt het namelijk niet echt te werken, dus hopelijk op deze manier wel. In ieder geval biedt het van baan kunnen wisselen perspectief.
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Studenten
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Automotive11.06.2024
Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg
Online29.01.2024
Kan AI voorspellen wie de mol is in Wie is de Mol?
Lifestyle20.11.2023
Op deze 4 zaken kun je besparen als je student bent
Automotive26.10.2023
Derde plek voor Brunel Solar Team in World Solar Challenge
"keihard voor gevochten"Automotive19.10.2023
Het Brunel Solar Team is klaar voor de Bridgestone World Solar Challenge
Automotive15.09.2023