Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Onderzoeksinstituut MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) testte afgelopen week een concept dat we al eens voorbij hebben zien komen: een drijvend mega-eiland. Het instituut heeft daarvoor een testopstelling gemaakt waarin 87 identieke driehoeken aan elkaar worden bevestigd en zo een drijvend eiland kunnen vormen. Ze doen dat in het kader van een EU-project dat Space at Sea heet.
Het gaat op dit moment nog om een model dat in Marin’s testomgeving is neergezet. Die testomgeving kan factoren als golven, wind en andere weersomstandigheden simuleren. De uiteindelijke grootte van zo’n eiland zou tussen de één en vijf kilometer moeten worden. Als dit functioneert zou het een bijna onuitputbare bron van toekomstige werk- en leefruimte op zee moeten kunnen opleveren.
De onderzoekers hope in de komende drie jaar een antwoord te krijgen op de vraag hoe we dat moeten doen, onze eigen drijvende eilanden bouwen. Er zijn nogal wat uitdagingen: hoe hou je de constructie sterk en veilig tijdens een storm? Hoe zorg je dat de constructie niet afdrijft? Welke vervoersvormen zijn handig om mensen en materiaal naar het eiland te krijgen? Wat betekent zo’n eiland voor de flora en fauna er onder en er omheen? Wat doe je met afvalstoffen?
Vragen zat dus, zo bevestigt ook projectleider en bedenker van het project Olaf Waals. Volgens hem zijn we nog zeker tien tot twintig jaar bezig met de echte realisatie van dit soort drijvende platforms, maar als je nu niet gaat beginnen te kijken wat daar allemaal voor nodig is, dan ben je straks niet voorbereid.
“Dit is een combinatie van scheepsbouw en stedenbouw” zegt hij over het project. Dat zorgt er voor dat je aan twee kanten rekening moet houden met dingen die normaal geen rol spelen. Niet dat hij denkt dat er in eerste instantie meteen leefsteden op het water gaan komen.
“Ik verwacht dat de eerste echte applicaties werkeilanden zullen zijn, bijvoorbeeld om bij een groot windenergiepark op de Noordzee een plek te hebben om turbines te repareren en reserve-onderdelen op te slaan, zodat je niet helemaal terug hoeft naar land.”
Een ander idee is om bijvoorbeeld een stuk van een haven uit te breiden, zoals in Rotterdam. Daar worden nu al hele grote schepen overgeladen op andere, kleinere binnenvaartschepen en als je dat op een drijvend eiland net buiten de haven kunt doen hoeven die grote schepen niet zo ver naar binnen.
Acceptatie
“We moeten ook snel met dit idee aan de slag, want mensen hebben echt tijd nodig voor de acceptatie van dit idee” zegt Waals. Is wat voor te zeggen, want hoe snel zou je zelf op een drijvend eiland gaan wonen? De meeste mensen zouden zeker niet de eerste willen zijn die dit gaan proberen en dus moet je zorgen dat er tijd is om te bewijzen dat het veilig is.
Desalniettemin verwacht Waals dat er in eerste instantie alleen maar drijvende eilanden gemaakt zullen worden in beschut water, op meren, vermoedelijk op plekken waar alle land al vol is zoals bijvoorbeeld in Monaco. “Daar kun je niet polderen, maar zo’n eiland werkt daar wel.”
Marin heeft als instituut al 30 jaar ervaring met drijvende dingen en heeft dus een goede start als het gaat om de vragen die nu gesteld moeten worden. Zoals bijvoorbeeld uit welk materiaal je de enorme driehoeken moet maken. “Ik neig toch naar staal, maar ik kom uit de scheepsbouw” lacht Waals. Maar beton zou ook kunnen werken, of misschien wel FRP (versterkt plastic). Het zou allemaal blijven drijven (daar zorgt de oppervlakte wel voor) maar wat is betaalbaar? Marin gaat er de komende drie jaar mee aan de slag, en wij zien het wel komen als we toerist kunnen spelen in de eerste drijvende stad.
[Afbeeldingen © MARIN]
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024