Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Begin januari schreef ik het artikel 8 beroepen die over 10 jaar verdwenen zullen zijn en daar was nogal wat om te doen. Het was geen aanval, het was een voorspelling met een knipoog, maar die werd door met name callcenters niet helemaal begrepen. Gisteren kwam ik dit artikel tegen op LinkedIn, een voorspelling van strateeg Shelly Palmer die zijn visie geeft op beroepen die de komende twintig jaar door robots worden overgenomen. En ook zijn voorspellingen komen net als die van mij niet uit de lucht vallen, het is het extrapoleren van de innovaties van de afgelopen jaren.
Om te beginnen is het goed om de term robot te definiëren, want het gaat in dit geval niet om een mechanisme in de gedaante van een mens, dat verschillende programmeerbare taken kan uitvoeren. Het is de complete technologie van algoritmes op basis van machine learning die draaien op computers die geprogrammeerd worden om taken die op dit moment nog door mensen gedaan worden over te nemen. Palmer keek in zijn glazen bol en zag dat robots deze vijf banen als eerste in gaan pikken.
1. Middenmanagement
Er zijn nog steeds mensen in middenmanagementfuncties die hun verstand en kennis van de markt gebruiken om bijvoorbeeld causale verbanden tussen getallen te vinden. Volgens Palmer staan daar de robots als eerste aan de deur, want het interpreteren van getallen kunnen machines veel beter. En sneller.
2. De salesafdeling
In een steeds transparantere wereld zijn op termijn steeds minder mensen nodig op de salesafdeling. Klanten kunnen online volledige toegang hebben tot alle mogelijke productspecificaties, voorraden zijn inzichtelijk en ook het proces van offertes maken kan automatisch. De relaties tussen klant en verkopen verandert, old school vertegenwoordigers worden overbodig.
3. Schrijvers en journalisten
Oei, gaat mijn baan ook verdwijnen? Volgens Palmer is kunnen schrijven een kunst, maar niet als het gaat om het schrijven van rapporten. Machines kunnen data analyseren en patronen herkennen in foto’s en video’s en daarmee een leesbaar rapport produceren. Ben ik het op dit moment niet helemaal mee eens, maar er zit een kern van waarheid in. We hebben het immers ook over de komende twee decennia. Hij noemt ook nog systemen die tekst in spraak kunnen omzetten en die geloofwaardig kunnen klinken. Het is natuurlijk wel zo dat hoe meer wij systemen als spraakassistenten en vertaaldiensten gebruiken, hoe beter die machines kunnen worden.
4. Accountants
In de wereld van de cijfertjes gaat een heleboel veranderen. Onze boekhouder hoeft bonnetjes al niet meer handmatig in te voeren, dat doet de app Basecone voor ons (en die is daar veel beter in). En dat geldt voor heel veel zaken die accountants en boekhouders op dit moment doen: robots zijn er beter in want die kunnen geen menselijke fouten maken.
5. Doktoren
Als laatste noemt Palmer doktoren en ik kan me voorstellen dat je een robot niet met jouw gezondheid zou vertrouwen. De wereldbevolking groeit hard in – in 2050 zouden er 9,7 miljard mensen op aarde wonen – en dus zijn meer doctoren hard nodig. Robots kunnen assisteren als diagnosehulp (zoals in de film Passengers; je laat je lichaam scannen en de robot vertelt je wat je hebt) en ook operaties kunnen zij uiterst nauwkeurig uitvoeren. Aangezien dokter worden niet voor iedereen is weggelegd – en er dus steeds meer nodig zijn – is het misschien niet eens zo gek dat hier assistentie van robots gaat komen.
Wat kun je eraan doen?
Omarmen. Technologische ontwikkelingen accepteren, proberen te begrijpen wat ze voor ons kunnen betekenen en ze optimaal benutten. Tegenhouden lukt toch niet, je kunt beter proberen samen te werken met jouw toekomstige robotcollega’s. En anders omscholen tot kapper, verloskundige, gymleraar of begrafenisondernemer: in deze beroepen zit je voorlopig nog wel even goed.
Foto header: Pixelbliss – Fotolia.