Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Om ervoor te zorgen dat mensen dachten dat het een 1 april grap was, besloot de burgemeester van Parijs enkele maanden geleden om een referendum over e-steps op 2 april te organiseren. Daarin mochten de inwoners van de Franse hoofdstad zich uitspreken over de toekomst van de meer dan 15.000 elektrische steps die door de stad razen, maar vooral ook overal rondslingeren. De opkomst van het referendum viel met 9 procent nogal tegen. Maar, van de Parijzenaren die zich wél wilden mengen in deze strijd, heeft bijna 90 procent gestemd tegen de elektrische deelsteps.
Vergunningen worden niet verlengd
Burgemeester Hidalgo had bij de aankondiging van het referendum al beloofd dat de uitslag gerespecteerd zou worden. Dit betekent nu dus dat de drie aanbieders van deelsteps, Lime, Tier en Dott, geen nieuwe vergunning krijgen. Die lopen op 31 augustus af. Kortom, vanaf 1 september wordt Parijs de eerste Europese hoofdstad waar deelsteps verboden zijn.
Dat wil overigens niet zeggen dat er helemaal geen e-steps meer door de straten van Parijs zullen razen. Het verbod geldt namelijk niet voor privé stepjes. Om de overlast daarvan te beperken is onlangs door de nationale Franse regering al besloten dat berijders minimaal 14 jaar moeten zijn. Daarnaast zijn ook de boetes voor verkeersovertreders op een e-step fors omhooggegaan.
Overlast
De belangrijkste reden dat burgemeester Hidalgo, die zelf een voorstander was van het verbieden van deelsteps, het referendum uitgeschreven had, was de vele ongelukken met de steps en de overlast die ze veroorzaakten. Om een idee te geven. Dit weekend werden alleen al rondom de Eiffeltoren meer dan 1300 deelsteps ‘geteld’.
Domper voor Lime, Dott en Tier
Voor de drie aanbieders is het besluit dat ze na 31 augustus hun diensten niet meer in Parijs mogen aanbieden, een flinke domper. De deelsteps werden immers veel gebruikt. In de ‘warmere maanden’, tussen april en oktober telden de verschillende e-step providers tussen de 1,5 en 2,3 miljoen ritjes per maand.
Verder lezen over mobility
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024