Wereldwijd dragen we meer mondkapjes dan ooit. De kans is groot dat je als consument, voor de uitbraak van het coronavirus, zelfs nooit eerder een mondkapje hebt gedragen. De meeste exemplaren zijn gemaakt van katoen, maar we weten allemaal dat deze geen optimale bescherming bieden. Omdat een vaccin tegen het virus waarschijnlijk nog wel even op zich laat wachten, zijn we benieuwd of mondkapjes sneller evolueren. Het dragen ervan zal voorlopig namelijk nog wel onze dagelijkse realiteit zijn.
Het Japanse technologiebedrijf Donut Labs is bezig met de ontwikkeling van een slim masker, het ‘C-Face smart mask’. Dit high-tech masker heeft een plastic behuizing over het zachte deel dat de lucht filtert en een ingebouwde luidspreker zodat je wel te verstaan bent. Het masker verbind je met Bluetooth en is zo slim dat het, dankzij een analyse van je gezichtsspieren, begrijpt wat je zegt. De bijbehorende app zet je spraak om in tekst zodat anderen het kunnen lezen en eventueel wordt de tekst ook vertaald.
Het klinkt als een slimme technologie, waar zeker vraag naar zal zijn. In het kader van social distanting lijkt het ons trouwens wel wat omslachtig om iemand je scherm te laten zien. Toch is er volgens het Japanse bedrijf veel vraag naar high-tech mondmaskers. Voordat het coronavirus uitbrak, was het Japanse bedrijf eigenlijk bezig met het bouwen van een robot.
De technische kennis werd toen ingezet om de slimme C-Face te ontwikkelen en dit werd mogelijk gemaakt dankzij de Japanse crowdfunding-site Fundinno. Voor $ 40 was het mogelijk om het masker te pre-orderen en op deze manier werd er in totaal $ 260.000 opgehaald. Sinds persbureau Reuters over het Japanse bedrijf heeft geschreven, meldt Donut Labs dat er aanvragen uit 30 landen zijn binnengekomen.
Mondkapjes worden wereldwijd ‘het nieuwe normaal’ zolang het virus zich nog verspreidt. Daarom is het logisch dat steeds meer bedrijven bezig zijn met het ontwikkelen van mondmaskers die duurzamer en slimmer zijn. Ontwikkelaars denken hard na over oplossingen om bijvoorbeeld met een masker op te eten en drinken. Dat lijkt ons zeker handig. Of daar nu echt zo’n high-tech masker voor nodig is, is de vraag. Het Japanse bedrijf denkt zelfs na over een uitbreiding van het masker naar beeldtechnologie (AR, VR) en zien het daarmee als een nieuw communicatiemiddel.
Een augmented reality masker, het klinkt nu nog wat vergezocht. Toch is het niet ondenkbaar, zeker omdat bijna elk apparaat tegenwoordig is voorzien van technologische toepassingen. Als miljarden mensen ter wereld een masker dragen, opent dit natuurlijk weer een enorm scala aan marketing mogelijkheden. En waarom dan niet via technologische toepassingen? Een soort smartwatch, maar dan op je gezicht. De geslaagde vervanger van de Google Glass, omdat we een masker wél dragen? De tijd zal het leren!