Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Larry Page is bekend als man achter Google, maar de laatste jaren hield hij zich veelal met andere zaken bezig. Eén van de meest opmerkelijke bezigheden is Kitty Hawk, de vliegende auto. Eigenlijk moeten we zeggen was: het project wordt namelijk stopgezet.
Kitty Hawk
De Kitty Hawk had een klein, elektrisch vliegend voertuig moeten worden dat je zowel kon gebruiken als hobby, als als manier om jezelf te vervoeren. Eigenlijk was het meest zakelijk interessante plan om er vliegende taxi’s van te maken. Het werd in 2017 onthuld en was toen veelbelovend: inmiddels weten we echter beter. Larry is er in een post op LinkedIn erg kort over: “We hebben besloten Kittyhawk af te bouwen. We werken nog aan de details van wat er nu gaat gebeuren.”
Het apparaat zou 160 kilometer kunnen vliegen en heette Flyer. Er waren zelfs al meerdere versies (de tweede heette Heaviside) maar blijkbaar presteerden ze toch niet goed genoeg. Of tenminste: niet goed genoeg om er een zakelijk interessant plaatje van te maken. Technisch gezien leek het apparaat als een zonnetje te werken. Het was vooral moeilijk om er een goede business case van te maken en te zorgen dat andere bedrijven de vehikels zouden sponsoren.
Vliegende auto
Larry was als research- en developmentadviseur met het project bezig. Dat blijft hij waarschijnlijk ook gedeeltelijk, want Kitty Hawk gaat niet helemaal verdwijnen. Het zit nog steeds samen met Boeing in een joint venture genaamd Wisk Aero. Er is al honderden miljoenen geïnvesteerd in die joint venture. Hoewel het project Kitty Hawk op zichzelf duidelijk niet is gelukt, is het zeker niet voor iets geweest. Zo heeft Flyer als een van de eerste vaartuigen laten zien dat we elektrisch verticaal kunnen opstijgen en landen. Iets dat veel anderen deed volgen, zoals Joby Aviation Volocopter en Lilium. Ook andere bedrijven zoals Uber
Aan de andere kant is Larry Page waarschijnlijk in de verste verten nog niet klaar met vliegende auto’s. Hij heeft ook nog steeds een ander bedrijf dat zich hiermee bezighoudt, namelijk Opener. Sowieso zijn er erg veel bedrijven die azen op dé oplossing qua vliegende taxi. Iets dat nog vele jaren in beslag zal nemen, omdat bijvoorbeeld ook wet- en regelgeving hier nog totaal niet klaar voor is. Toch zijn er technisch gesproken al veel successen geweest. De AirCar is bijvoorbeeld een zelfrijdende auto die vorig jaar succesvol van Nitra naar Bratislava ging. Hij deed maar 35 minuten over een afstand van 75 kilometer (ongeveer wat het ook van Amsterdam naar Rotterdam is). Een traject dat normaal wel een uur duurt.
Wet- en regelgeving
Er is dus zeker veel vraag naar een oplossing zoals die van Kitty Hawk, maar het is -misschien ook wel juist omdat er zoveel bedrijven mee bezig zijn- tegelijkertijd moeilijk om dit soort projecten groot te maken. Kijk bijvoorbeeld naar zelfrijdende auto’s: ook hierbij zien we inmiddels al jaren de worsteling met overheden, maar ook met ongelukken. Wie is er verantwoordelijk, is het nog niet te vroeg? Het zijn allemaal vragen die mensen hebben en die bovendien grote gevolgen hebben. Datzelfde zal opgaan voor de vliegende auto of taxi. Hoewel er zeker succesvolle pilots zijn, duurt het waarschijnlijk nog lang voor we deze écht gaan zien en meemaken. En ja, voor sommige projecten is dat helaas te lang.
Verder lezen over Auto
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete
Technology16.09.2024
Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size
De Ferrari onder de autostoelen?Automotive16.08.2024
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Innovatie
Technology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Gadgets20.09.2024
Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten
Technology18.09.2024
Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien
Verder lezen over Vliegtuig
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024