Technology15.04.2022

De laatste Boeing 747’s verlaten dit jaar het nest


Gezien het feit dat het ontwerp van de Boeing 747 al uit de jaren zestig stamt, is het niet zo gek dat het toestel het eind van zijn levenscyclus nadert. Op dit moment worden de laatste vier exemplaren, allemaal cargo-uitvoeringen, in elkaar gezet. Die verlaten voor het eind van dit jaar het nest in Seattle. Daarna zet de iconische Boeing 747 een nieuwe stap in haar roemrijke luchtvaarthistorie.

Atlas en UPS

De twee luchtvaartmaatschappijen die de gelukkige eigenaar worden van de laatste Boeing 747 exemplaren, zijn Atlas Air en UPS. Beiden cargo-maatschappijen. Behalve dat dit dus cargo-uitvoeringen van de 747 zijn, betreft het ook de laatste modelupgrade van het toestel, de 747-8. Die werd zeven jaar geleden geïntroduceerd en Boeing hoopte hiervan minimaal 300 passagier-exemplaren te kunnen verkopen. Uiteindelijk beef die teller steken op 48. De passagier versie wordt al langer niet meer gemaakt.

De cargo-uitvoering komt nu ook aan het eind van zijn productie. De allerlaatste Boeing 747 zal in oktober van dit jaar afgeleverd gaan worden. Die is bestemd voor Atlas Air, dat dit jaar in totaal nog vier nieuwe 747’s in gebruik gaat nemen. De vijfde gaat naar UPS.

Cargo-maatschappij Atlas Air krijgt dit jaar nog vier nieuwe 747`s.
Cargo-maatschappij Atlas Air krijgt dit jaar nog vier nieuwe 747`s.

Einde van een tijdperk

De productie en het afleveren van de laatste vier nieuwe Boeing 747’s betekent niet alleen voor de Amerikaanse vliegtuigfabrikant het einde aan een tijdperk. Concurrent Airbus heeft eerder al ‘afscheid’ genomen van dat andere mega passagierstoestel, de A380. De afgelopen jaren, zeker tijdens de coronacrisis, leek het er even op alsof luchtvaartmaatschappijen hun 747 en A380 vloten versneld naar het vliegtuigkerkhof gingen brengen. Inmiddels worden de toestellen weer steeds vaker van stal gehaald.

Dat neemt niet weg dat ze uiteindelijk uit het luchtvaartbeeld gaan verdwijnen, al lijkt het nog jaren te duren voordat vliegtuigspotters de foto kunnen maken van de laatste 747 die het luchtruim kiest.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...