Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De Airlander 10 is groot. Heel groot. Het tot nu toe grootste luchtvaartuig was de Airbus A380, een passagiersvliegtuig dat meer dan 70 meter lang is. “The Flying Bum”, zoals de Airlander 10 genoemd wordt, is echter zo’n 20 meter langer voor een totale lengte van 92 meter. Het lijkt op het eerste gezicht een beetje op een zeppelin, maar het is een hybride luchtvaartuig, dat ook onderdelen van een helicopter en gewoon vliegtuig in zich heeft.
De Airlander is gebouwd door het Britse Hybrid Air Vehicles en kostte zo’n 28 miljoen euro om te bouwen. Het voertuig wordt heeft na wat opstartproblemen nu een zestal vliegtesten prima doorstaan en het bedrijf achter het luchtvaartuig is nu bezig om de noodzakelijke 200 uur zonder incidenten in de lucht vol te maken voordat er passagiers in mogen.
Niet snel reizen, wel luxe
Zoals je misschien al zou verwachten ga je in de Airlander geen snelheidsrecords breken. Het voertuig haalt net de 150 kilometer per uur niet, in tegenstelling tot vliegtuigen die tussen de 700 en 900 kilometer per uur aantikken. Dat is ook niet belangrijk: bij de Airlander draait alles om luxe, niet snelheid.Wat dat betreft is het misschien wel het beste te vergelijken met een cruiseschip in de lucht, maar dan zonder de enorme massa mensen.
“We willen het gevoel van reizen door de lucht veranderen. Het gaat op dit moment om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te gaan, maar we willen er voor zorgen dat de reis op zich een feest wordt.” Een belangrijk onderdeel daarvan is de ruimte die je in de Airlander als passagier hebt. Er kunnen maar een maximum van 19 passagiers mee per reis, wat voor zo’n groot gevaarte niet heel efficiënt is. Gelukkig kost het niet veel brandstof om de Airlander vooruit te krijgen.
Door de vloer kijken
Het interieur is in samenwerking met een Brits designbureau ontworpen en naast de gebruikelijke zaken die je in zo’n luxe setting zou verwachten zoals dubbele bedden voor de passagiers en een open keuken en lounge, beide met prachtig uitzicht, is vooral het zitgedeelte speciaal.
Dat heeft namelijk een glazen vloer, zodat je met zo’n beetje iedereen lekker samen kunt zitten en drinken terwijl je vijf kilometer onder je kunt kijken. Niet ideaal als je hoogtevrees hebt wellicht, maar wel een fantastisch uitzicht. Moeten er natuurlijk wel geen wolken of andere obstructies voor het zicht zijn, maar laten we even uitgaan van het ideaalplaatje.
Het is dus een mooi ding, die Airlander. Als de schadevrije uren gevlogen zijn zal het hybride vervoersmiddel vermoedelijk vrij rap te boeken zijn, maar verwacht niet dat je een vlucht met de flying bum zult kunnen betalen met je vakantiegeld. Maar wie weet? Als alles straks loopt is een tweede Airlander vermoedelijk een stuk sneller en goedkoper gebouwd en kunnen we ook als plebs een keer in stijl de lucht in.
[Afbeeldingen © Hybrid Air Vehicles]
Verder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024