29.08.2018
Technologie

Data Science is hip en niet meer weg te denken uit de toekomst

By: Erdinç Saçan

BlogTechnologie

Zelf sensoren bouwen, data verzamelen en werken in programmeertalen als Processing, Arduino en Python. Data Science is hip en niet meer weg te denken uit de toekomst.

Tijdens de JADS Data Science Summer School maakten kinderen van 9 tot 14 jaar op een eenvoudige manier kennis met het verkrijgen en verwerken van data en programmeren. Ook mijn zoon van 9 jaar heeft hier aan deelgenomen. Hij had nog geen ervaring met programmeren of data science. Hij spreekt er nog steeds met plezier over. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die al jong op een enthousiasmerende manier met techniek in aanraking komen, later eerder een studie in die richting kiezen, aldus techniektalent.

JADS

In 2016 ging JADS, een samenwerking van TiU en TU/e op het gebied van data science, van start. In Den Bosch werd een eigen locatie geopend in het Mariënburg-klooster. Ongeveer 40 kinderen kwamen midden in de zomer van 23 t/m 26 juli bij elkaar. Ze leerden door spelletjes te spelen en te hockeyen, dus op een sportieve, leuke manier te werken aan data. Tijdens alle spellen en het hockeyen werd data verzameld door sensoren of via tijd. Dit werd ingevoerd in Google Spreadsheets en hierna gingen de kinderen aan de slag met de analyse hiervan. Uiteindelijk werd het gepresenteerd aan alle ouders tijdens een pitch ronde.

Een van de sprekers was de Nederlandse hockeyster Maartje Krekelaar. Dankzij de sponsoren Rabobank, Hockeyclub ’s-Hertogenbosch, Smartgoals en Koningstheater was de Summerschool gratis voor alle deelnemers. Steeds meer universiteiten en hogescholen organiseren Summerschools in Nederland. Al dan niet gratis. Hopelijk zullen dit er nog meer zijn. Liefst gratis of tegen een gereduceerd tarief zodat ook kinderen van minder bedeelden hieraan kunnen deelnemen.

Juiste mix

Als overheid, bedrijfsleven en onderwijs bij elkaar komen krijg je een juiste mix om aan de nieuwe generatie werknemers/ professionals een bagage mee te geven waarmee ze de samenleving op een positieve manier kunnen veranderen. Dit wordt ook wel de triple helix genoemd. Triple helix staat voor de samenwerking tussen overheid, ondernemingen en onderwijs. Dit bevordert zowel het vergaren, het delen als het toepassen van kennis.

Een goed voorbeeld hiervan is de “Partners in Education” concept van Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven en Tilburg. Al ruim tien jaar wordt er intensief samengewerkt met het bedrijfsleven. Op deze manier is Fontys ICT in staat om vernieuwend en inspirerend onderwijs te verzorgen. Deze samenwerking is geen bijzaak of een vrijblijvende onderneming. Juist door bedrijven intensief bij het onderwijs te betrekken, wordt het curriculum betekenisvoller zowel voor de student als de docent. En uiteindelijk ook voor het bedrijfsleven. Op dit moment zijn er 100 bedrijven die een convenant hebben ondertekend en die uren investeren in het onderwijs.

In de toekomst geloof ik in een campus waar bedrijven, onderwijs en overheid gezamenlijk doelen gaan halen zodat iedereen er profijt van zal hebben.

Share this post