Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In China kopiëren ze alles wat bij ‘ons in het Westen’ succesvol is. OK, dat is ietwat gechargeerd, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Kijk maar naar de ontwikkeling van de smartphone markt, maar ook de automotive. Daar duiken steeds meer Chinese merken op die zich er niet voor schamen om populaire, en succesvolle, ontwerpen en producten na te maken. Je kon er dus op wachten dit ook in de luchtvaartindustrie een issue wordt. Natuurlijk, daar is het ‘kopiëren’ niet zomaar effe een kwestie van ‘copy-paste’, maar je kunt je als Chinese vliegtuigfabrikant natuurlijk wel laten inspireren door Westerse successen. Dat is wat Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) met de C919, tot en met het format van het typenummer, gedaan heeft. Het is de Chinese variant van de Boeing 737.
Bijna luchtwaardig
De Chinese ‘737’ is, zo luiden de berichten, bijna klaar om haar eerste passagiersvluchten te gaan maken. Alle tests zouden succesvol afgerond zijn. Verwacht wordt dat het toestel binnen enkele weken al zijn intrede zal doen bij China Eastern Airlines.
Dat het ontwerpen en produceren van een succesvol vliegtuig bepaald geen sinecure is, weten ook Boeing en Airbus. Zij hebben met respectievelijk de 737 Max en A380 heel wat uitdagingen en hobbels moeten overwinnen. En een echt succes mogen die twee modellen bepaald niet genoemd worden. Ondanks het feit dat beide fabrikanten hun sporen al meer dan verdiend hebben.
Acht jaar later
Comac is daar met de C919 ook achter gekomen. De ontwikkeling van het toestel werd al in 2008 gestart en het zou in 2014 in gebruik genomen moeten worden. Die deadline hebben ze dus niet gehaald. Sterker nog, als nu alles inderdaad volgens planning gaat, dan hebben ze dus acht jaar langer nodig gehad.
Die vertragingen werden overigens deels ook veroorzaakt door de spanningen tussen de VS en China, waardoor bepaalde Amerikaanse onderdelen een tijd lang niet geleverd konden worden.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024