07.01.2020
Technology

CES 2020: Hyundai presenteert hun Personal Air Vehicle

By: Henk de Hooge

BlogTechnology

Hyundai presenteert tijdens de CES 2020 hun vliegende auto. Maar wees eerlijk, het is net zo goed een vliegtuig waarmee je kunt autorijden. Maar beide zijn niet waar. Het concept is veel meer gebaseerd op een helikopter. De mobiliteit wordt verder ingevuld door Uber.

Toch spectaculair nieuws of een toekomstvisie? Volgens Hyundai is het wel degelijk dat laatste en is dit Personal Air Vehicle (afgekort PAV) een innovatieve toekomstvisie op het gebied van stedelijke mobiliteit. De realiteit is dat deze concepten morgen al kunnen worden geproduceerd en overmorgen de lucht in kunnen.

De huidige kennis en technologie maakt dat allemaal al lang mogelijk. Om deze strak ontworpen PAV te laten landen zijn er ook Hubs nodig waar je hem kunt neerzetten. En in het heden heten dat gewoon nog vliegvelden. Natuurlijk zou je hem wel degelijk op een helikopterplatform van een hoog gebouw kunnen neerzetten maar dan wordt ermee ‘wegrijden’ wat lastiger.

De PAV is een kruising tussen een helikopter en auto

In werkelijkheid is de volledig elektrische PAV is een kruising tussen een helikopter en een auto. Het PAV-concept biedt in de verre toekomst de mogelijkheid om in de drukke steden, zonder de noodzaak van start- en landingsbanen, door de lucht te reizen. De PAV kan daarom verticaal opstijgen en landen.

Hyundai Personal Air Vehicle (PAV)
Hyundai Personal Air Vehicle (PAV)
Een PAV onderweg naar zijn HUB
Een PAV onderweg naar zijn HUB
Toekomstvisie van Hyundai en Uber Elevate
Toekomstvisie van Hyundai en Uber Elevate

Hyundai Urban Air Mobility

Het UAM (Urban Air Mobility) concept is door Hyundai ontwikkeld in samenwerking met Uber Elevate met als doel de PAV in de toekomst op grote schaal te kunnen inzetten als Uber Air Taxi. Hyundai is de eerste partner van Uber Elevate die in staat is de PAV in grote aantallen te produceren.

Binnen de samenwerking met Uber Elevate zorgt Hyundai voor de productie en het beheer van de PAV’s; Uber zorgt voor de ondersteuning in de lucht en de verbindingen met de mobiliteit op de grond door middel van een nog nader te definiëren ‘luchtreis deelnetwerk’. Een concept waarin de bedrijven samenwerken aan een infrastructuur waarin de PAV’s kunnen opstijgen en landen.

Uber Elevate

De PAV die Hyundai in samenwerking met Uber heeft ontwikkeld is een nieuwe interpretatie van eerdere concepten van Uber Elevate voor voertuigen die elektrisch kunnen opstijgen en landen:

  • De S-A1 is ontwikkeld voor kruissnelheden tot 290 km/u, op een hoogte van 300 tot 600 meter en voor vluchten van maximaal zo’n 100 kilometer.
  • De S-A1 is volledig elektrisch; de batterijen zijn binnen vijf tot zeven minuten op te laden.
  • De diverse rotors en propellers rondom de S-A1 worden elektrisch aangedreven. Dat verhoogt de veiligheid aangezien de PAV blijft vliegen als een rotor onverhoopt uitvalt. De kleinere rotors zorgen er ook voor dat de S-A1 veel minder geluid produceert dan een helikopter met een grote rotor en een verbrandingsmotor.
  • De S-A1 is ontwikkeld voor verticaal opstijgen en landen. Tijdens de vlucht werkt de S-A1 als een vliegtuig met vleugels.
  • De S-A1 wordt in eerste instantie gevlogen door piloten. Na verloop van tijd, wanneer de benodigde technologie volledig is uitontwikkeld, worden de PAV’s volledig autonoom.
  • Het interieur van de S-A1 biedt plaats aan vier passagiers (exclusief piloot), die gemakkelijk kunnen in- en uitstappen. De impopulaire middelste zitplaats is vervallen en biedt plaats aan bagage.

Hyundai is de eerste autofabrikant als partner van Uber Elevate. De autofabrikant wil met meer wereldwijd actieve bedrijven als Uber samenwerkingen aangaan om personenvervoer door de lucht (UAM) met ‘vliegende auto’s’ verder uit te breiden.

04_hyundai_personal_air_vehicle
04_hyundai_personal_air_vehicle

Share this post