De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Tijdens de CES keynote van Nissan door CEO Carlos Ghosn werd de nieuwe Nissan Leaf aangekondigd met ProPilot technologie die de auto autonoom kan laten rijden als er slechts één rijbaan is. Dat is goed nieuws voor de automobilisten die energiezuinig én relaxt op de plaats van bestemming willen komen, maar uit de presentatie bleek ook vooral dat Nissan het klimaatneutraal rijden erg aan het hart gaat. Sterker nog: een Nissan Leaf moet ook goed voor het milieu zijn als de banden niet draaien.
Je auto als batterij
Dat valt onder het vehicle-to-home (V2H) concept, waarbij het bijvoorbeeld mogelijk is om ’s nachts de Leaf op te laden en de energie in de batterijen daarna tijdens piekuren te gebruiken voor de stroombehoefte van je huis, zodat het energiegrid in je woonplaats minder belast wordt en je niet langer de hoofdprijs betaalt voor energie. Daarnaast heb je ook altijd backup-stroom, zou het net uitvallen. Dat wordt in o.a. in Japan al met 4.000 huishoudens getest en is op het eiland Maui (Hawaii) is een testgroep van zo’n 600 Nissan Leaf-eigenaren nog een stap verder gegaan door hun auto exclusief op te laden met wind- en zonne-energie en daarna de overgebleven energie terug te laten stromen in het net welke wordt gebruikt voor energie toepassingen op het eiland.
Hergebruik van oude Leaf batterijen
Nissan is bezig om de batterijen van elektrische auto’s een tweede leven te geven na hun dienst in de auto. Daarvoor is in Europa het xStorage project gestart waarin mensen en bedrijven de mogelijkheid krijgen om de energie uit hun auto en die ze bijvoorbeeld met zonnepanelen opwekken terug te verkopen aan de netwerkbeheerders, het zogeheten vehicle-to-grid-principe.
In samenwerking met batterijspecialist Eaton wordt deze opgeslagen in de oude lithium-ion batterijen en doorgestuurd of in sommige gevallen zelfs gebruikt als noodstroom. Zo heeft de Amsterdam Arena een deal met Nissan en Eaton waarbij xStorage gebruikt wordt als buffer zodat bij een (tijdelijke) stroomuitval de lichten van het stadion nooit uit gaan! Het systeem dat voor de Amsterdam ArenA is ontwikkeld met 280 Nissan LEAF-accu’s is het grootste energieopslagsysteem op hergebruikte accu’s dat door een commercieel bedrijf in Europa wordt gebruikt.
De visie van NIssan is er een om breed te omarmen ook al zullen er nog tal van praktische problemen moeten worden opgelost. Denk bijvoorbeeld aan hoe we dit alles gaan afrekenen als je stroom aan je buurman gaat geven. Wat staat is dat hoe meer we gebruik maken van de energiecapaciteit die we als samenleving opbouwen, hoe sneller we de fossiele brandstoffen achter ons kunnen laten.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024