Gewoon thuis praten met Sinterklaas? Daar dromen veel kinderen van! Bol.com maakt het voor kinderen mogelijk om te praten met Sinterklaas via de Google Assistent. Zij kunnen de taak van hulp-Piet op zich nemen nu Sinterklaas ook via stembesturing bereikbaar is.
Via de applicatie krijgen kinderen de kans om een handje te helpen bij de bezorging van cadeautjes. Bol.com zorgt voor een interactief gesprek en er wordt een persoonlijk verhaal gecreëerd op basis van de persoonlijke voorkeur van het kind.
Op de speciale site lezen we: “Hulppiet is een interactief sinterklaasverhaal waarin je zelf bepaalt wat je gaat doen door de vragen van Sinterklaas te beantwoorden. In het verhaal zijn verschillende keuzes mogelijk, dus als je het nog een keer speelt, ga je weer op een heel ander avontuur!“
Via de bol.com applicatie in de Google Assistent helpen kinderen Sinterklaas mee met het afleveren van cadeaus. Omdat de Pieten verstoppertje spelen, heeft Sint een helpende hand nodig. Cadeaus moeten natuurlijk toch bezorgd worden. Sinterklaas vraagt kinderen uit Nederland en Vlaanderen om hem te helpen via spraakbesturing.
Bol.com maakt het verhaal persoonlijk door kinderen aan te laten geven in welke plaats zij wonen, zodat er herkenbare plekken in de buurt genoemd worden. Ook kiezen zij hun favoriete vervoermiddel en kleding. Als dank voor het helpen van Sinterklaas, krijgt het kind achteraf een mail met hun eigen verhaal en een diploma.
Deze nieuwe innovatieve manier van communiceren maakt onderdeel uit van een reeks aan experimenten die bol.com uitvoert om ervaring op te doen met spraakgestuurd winkelen. Het verhaal is door Thaïs Vanderheyden geschreven, hij is ook de auteur van het boek de Spiekpietjes. Een gesprek met Sinterklaas wordt gestart door ‘Hey Google, praat met bol.com’ als commando te geven aan de Google Assistent. Daarna start het gesprek met Sinterklaas.
Sinds vorig jaar, na de lancering van de Nederlandstalige Google Assistent, is het mogelijk om hier bij bol.com (cadeau)inspiratie op te doen. Het bedrijf zag vorig jaar een piek in het gebruik van de spraakassistent rondom de feestdagen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een verlanglijst samen te stellen met spraakbesturing. Bestellen gaat nog wel via de site, maar daar staan de artikelen dan wel meteen klaar in het winkelmandje.
Vandaag meldt het Financieel Dagblad dat bol.com plannen heeft om kleding te gaan verkopen. Dit zou een strategie zijn in verband met de komst van Amazon in 2020. Die laatste heeft een groot assortiment aan kleding. Volgens de krant benadert bol.com op dit moment grote kledingmerken en wordt de stap in januari 2020 groots aangekondigd. Bol.com heeft dit nieuws zelf nog niet bevestigd maar zegt in een reactie dat de stap om kleding te verkopen een “logische uitbreiding” is.