Technology07.09.2021

BMW i Vision AMBY mobiliteit van de toekomst


Accu: 2kWh Range: 300 km

Mobiliteit verandert en in een rap tempo. Elektrische auto’s lopen zo’n vaart nog niet, e-bikes zijn alleen voor ouderen en verder zal het zook wel meevallen, toch? De vooroordelen lagen letterlijk overal op straat. De werkelijkheid is alleen volstrekt anders. Auto’s met een stekker worden of zijn al de nieuwe standaard. Voordat volledig elektrische auto’s in de meerderheid zijn duurt wat langer maar dat zal tegen 2030 volledig omgekeerd. Inmiddels duiken ook steeds meer nieuwe automerken op, uiteraard allen voorzien van stekker.

De e-bikes hebben de overhand genomen en gaan als warme broodjes over de toonbank. Een jaar levertijd is al normaal. De vraag overtreft by far de productie. Ze zijn er in alle soorten en maten. Van hybride tot modellen waaraan je niet eens kunt zien dat er ergens binnenin een batterij verscholen zit. Als je het over het nieuwe normaal wilt hebben, dan zijn e-bikes een voorbeeld daarvan.

LEV’s (lichte elektrische voertuigen)

En dan zijn er nog de exoten. Speed-pedelecs en een grote categorie van LEV’s (lichte elektrische voertuigen) waaronder bijv. de e-scooters en elektrische steps (e-steps) vallen. Die laatste zijn helaas in Nederland nog steeds een onderwerp en worden maar mondjesmaat toegestaan. Mobiliteit verandert en zal zeker een boost krijgen als de automotive industrie mee gaat doen. Al die nieuwe vormen van mobiliteit sluiten naadloos aan op de vraag naar alternatieven voor de bekende vierwielers.

Voor BMW en MINI is het niet een vraag maar eerder een opdracht om naast hun bestaande zeer omvangrijke vloot van auto’s en motoren te komen met nieuwe oplossingen op het gebied van mobiliteit.

BMW i Vision AMBY en BMW Motorrad Vision AMBY<span class=\
BMW i Vision AMBY en BMW Motorrad Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW presenteert tijdens de IAA Mobility met de BMW i Vision AMBY hun visie op individuele mobiliteit in stedelijke gebieden. Het is de eerste high-speed pedelec van het merk. En hoewel de AMBY door het extreem strakke design op een e-bike lijkt, is dit studiemodel beduidend meer.

De AMBY komt in twee varianten. Naast de BMW i Vision AMBY wordt ook de BMW Motorrad Vision AMBY gepresenteerd. Beide modellen staan voor nieuwe vormen van stedelijke mobiliteit op twee wielen, maar dan wel ieder op een eigen wijze.

Beide AMBY modellen zijn uitgerust met een elektrisch aandrijfsysteem met drie snelheidsclassificaties voor gebruik op verschillende soorten wegen. Het aandrijfsysteem maakt snelheden tot 25 km/u op fietspaden, tot 45 km/u op stadswegen en tot 60 km/u op meerbaanswegen buiten de bebouwde kom mogelijk. Voor 45 km/u is een bromfietsrijbewijs en bijbehorend verzekeringsplaatje verplicht, voor de stand tot 60 km/u is een motorrijbewijs en bijbehorend kenteken een vereiste.

BMW Motorrad Vision AMBY

Het grote verschil is dat gebruikers van de BMW i Vision AMBY high-speed pedelec gewoon nog steeds zelf moeten trappen om te kunnen profiteren van de elektrische aandrijving.

De BMW Motorrad Vision AMBY versie heeft geen trappers en maakt gebruik van een gashendel. Ook is hij voorzien van voetsteunen in plaats van pedalen. Vergelijkbaar met een e-Scooter maar dan met het uiterlijk van een hyper e-bike.

bmw-i-vision-amby_2
bmw-i-vision-amby_2
bmw-i-vision-amby_3
bmw-i-vision-amby_3
2 kWh dat betekent veel accu capaciteit
2 kWh dat betekent veel accu capaciteit

BMW i Vision AMBY design

Het design van de BMW i Vision AMBY lijkt het meest op een extravagante e-bike. Het is uitzonderlijk, verrassend en straalt ondanks de forse afmetingen nog steeds iets uit van snelheid. In BMW-taal noemen ze dit atletisch vermogen. De AMBY oogt dynamisch en heeft ondanks het strakke design ook nog steeds een handige opbergruimte voor je rugzak of laptoptas, inclusief een slimme een smartphone-houder, die het apparaat met magneten op zijn plaats houdt.

De accu met een capaciteit van 2 kWh is ongekend en biedt een een bereik van maximaal 300 km, afhankelijk van de rijmodus. Snelladen gaat binnen drie uur. De 27,5-inch wielen (geen ’twenty niner’ dus) zijn uitgerust met grotere en bredere banden dan gebruikelijk op een speed pedelec, om ook bij hogere snelheden comfort en veiligheid te garanderen.

Specificaties van de BMW i Vision AMBY

• Accu: 2.000 Wh
• Oplaadtijd: drie uur (snellader)
• Max snelheid mod1: 25 km/u
• Max snelheid mod2: 45 km/u
• Max snelheid mod3: 60 km/u
• Max bereik: 300+ km (mod1) 180 km (mod2) 75 km (mod3)
• Wielbasis: 1.160 mm (frame-maat M/L)
• Veerweg: 120 mm voor & achter
• Gewicht: ca. 30 kg

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over e-bike

Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?

Jij wil weten waar jij aan toe bent met Stella. Momenteel zijn alle winkels van het merk dicht. Wat nu? Er is hoop.

Gadgets18.11.2024

Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan

Er werd tijdens de coronaperiode extra veel gefietst. Nu blijkt dat de enorme vraag zodanig is teruggelopen, dat Stella het financieel niet meer rond kan krijgen.

Gadgets05.11.2024

E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan

Fatbikes worden nog een probleem deze winter

Er wordt nu voor het eerst bijgehouden welke patiënten in het ziekenhuis komen na een fatbike-ongeluk en de inzichten zijn schokkend te noemen.

Nieuws30.10.2024

Fatbikes worden nog een probleem deze winter

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

Nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om alleen fatbikes te belasten met extra regels, zoals een minimumleeftijd en helmplicht, zien fabrikanten van legale fatbikes zich genoodzaakt direct fietsen te ontwikkelen die net buiten de regels vallen.

Gadgets25.09.2024

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg

De laatste tijd zijn ongelukken met fatbikes veelvuldig in het nieuws, omdat ze worden opgevoerd, zo ook de V20Pro.

Gadgets16.07.2024

Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg