Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Mobiliteit verandert en in een rap tempo. Elektrische auto’s lopen zo’n vaart nog niet, e-bikes zijn alleen voor ouderen en verder zal het zook wel meevallen, toch? De vooroordelen lagen letterlijk overal op straat. De werkelijkheid is alleen volstrekt anders. Auto’s met een stekker worden of zijn al de nieuwe standaard. Voordat volledig elektrische auto’s in de meerderheid zijn duurt wat langer maar dat zal tegen 2030 volledig omgekeerd. Inmiddels duiken ook steeds meer nieuwe automerken op, uiteraard allen voorzien van stekker.
De e-bikes hebben de overhand genomen en gaan als warme broodjes over de toonbank. Een jaar levertijd is al normaal. De vraag overtreft by far de productie. Ze zijn er in alle soorten en maten. Van hybride tot modellen waaraan je niet eens kunt zien dat er ergens binnenin een batterij verscholen zit. Als je het over het nieuwe normaal wilt hebben, dan zijn e-bikes een voorbeeld daarvan.
LEV’s (lichte elektrische voertuigen)
En dan zijn er nog de exoten. Speed-pedelecs en een grote categorie van LEV’s (lichte elektrische voertuigen) waaronder bijv. de e-scooters en elektrische steps (e-steps) vallen. Die laatste zijn helaas in Nederland nog steeds een onderwerp en worden maar mondjesmaat toegestaan. Mobiliteit verandert en zal zeker een boost krijgen als de automotive industrie mee gaat doen. Al die nieuwe vormen van mobiliteit sluiten naadloos aan op de vraag naar alternatieven voor de bekende vierwielers.
Voor BMW en MINI is het niet een vraag maar eerder een opdracht om naast hun bestaande zeer omvangrijke vloot van auto’s en motoren te komen met nieuwe oplossingen op het gebied van mobiliteit.
BMW i Vision AMBY
BMW presenteert tijdens de IAA Mobility met de BMW i Vision AMBY hun visie op individuele mobiliteit in stedelijke gebieden. Het is de eerste high-speed pedelec van het merk. En hoewel de AMBY door het extreem strakke design op een e-bike lijkt, is dit studiemodel beduidend meer.
De AMBY komt in twee varianten. Naast de BMW i Vision AMBY wordt ook de BMW Motorrad Vision AMBY gepresenteerd. Beide modellen staan voor nieuwe vormen van stedelijke mobiliteit op twee wielen, maar dan wel ieder op een eigen wijze.
Beide AMBY modellen zijn uitgerust met een elektrisch aandrijfsysteem met drie snelheidsclassificaties voor gebruik op verschillende soorten wegen. Het aandrijfsysteem maakt snelheden tot 25 km/u op fietspaden, tot 45 km/u op stadswegen en tot 60 km/u op meerbaanswegen buiten de bebouwde kom mogelijk. Voor 45 km/u is een bromfietsrijbewijs en bijbehorend verzekeringsplaatje verplicht, voor de stand tot 60 km/u is een motorrijbewijs en bijbehorend kenteken een vereiste.
BMW Motorrad Vision AMBY
Het grote verschil is dat gebruikers van de BMW i Vision AMBY high-speed pedelec gewoon nog steeds zelf moeten trappen om te kunnen profiteren van de elektrische aandrijving.
De BMW Motorrad Vision AMBY versie heeft geen trappers en maakt gebruik van een gashendel. Ook is hij voorzien van voetsteunen in plaats van pedalen. Vergelijkbaar met een e-Scooter maar dan met het uiterlijk van een hyper e-bike.
BMW i Vision AMBY design
Het design van de BMW i Vision AMBY lijkt het meest op een extravagante e-bike. Het is uitzonderlijk, verrassend en straalt ondanks de forse afmetingen nog steeds iets uit van snelheid. In BMW-taal noemen ze dit atletisch vermogen. De AMBY oogt dynamisch en heeft ondanks het strakke design ook nog steeds een handige opbergruimte voor je rugzak of laptoptas, inclusief een slimme een smartphone-houder, die het apparaat met magneten op zijn plaats houdt.
De accu met een capaciteit van 2 kWh is ongekend en biedt een een bereik van maximaal 300 km, afhankelijk van de rijmodus. Snelladen gaat binnen drie uur. De 27,5-inch wielen (geen ’twenty niner’ dus) zijn uitgerust met grotere en bredere banden dan gebruikelijk op een speed pedelec, om ook bij hogere snelheden comfort en veiligheid te garanderen.
Specificaties van de BMW i Vision AMBY
• Accu: 2.000 Wh
• Oplaadtijd: drie uur (snellader)
• Max snelheid mod1: 25 km/u
• Max snelheid mod2: 45 km/u
• Max snelheid mod3: 60 km/u
• Max bereik: 300+ km (mod1) 180 km (mod2) 75 km (mod3)
• Wielbasis: 1.160 mm (frame-maat M/L)
• Veerweg: 120 mm voor & achter
• Gewicht: ca. 30 kg
Verder lezen over e-bike
Gadgets18.11.2024
Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Gadgets05.11.2024
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Nieuws30.10.2024
Fatbikes worden nog een probleem deze winter
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Gadgets16.07.2024