Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Nadat Google de vrij wereldschokkende bellende variant van hun Google Assistant heeft laten zien tijdens de I/O conferentie was iedereen danig onder de indruk. Ongeveer twee minuten daarna begon iedereen zich zorgen te maken: als je als mens straks niet meer goed weet of je een bot aan de lijn hebt, wat betekent dat dan? De sociale en ethische vragen die deze ontwikkeling oproept zijn fors en Google is nog niet eens begonnen met het beantwoorden van die vragen.
Het is een typisch voorbeeld van high-tech privilege, waar rijke mensen saaie gesprekken kunnen laten doen door een bot, terwijl het lager betaalde deel van de bevolking eindeloos met diezelfde bots moet gaan ‘praten’. De demonstratie is zo ver als Duplex (zoals het systeem officieel heet) gaat. De assistent kan een afspraak maken binnen bepaalde parameters en daar houdt het dan ook op. Stel je voor dat je daar de hele dag mee moet praten.
Human operators
Er zijn wel al alternatieven bedacht door Google, zou dat gebeuren: er zijn blijkbaar ook menselijke ‘operators’ die het kunnen overnemen als de AI er niet uit komt. De kunstmatige intelligentie kan namelijk ‘zien’ wanneer het gesprek het boven de pet gaat en dan wordt een mens ingeschakeld om het af te maken. Dat zou verklaren waarom Duplex in eerste instantie met een heel select groepje mensen getest wordt: als het niet gaat zoals gehoopt heb je een hoop menselijke hulpjes nodig om de zaak te redden.
Nu is het wel zo dat Google wel vaker technologie laat zien die op het podium geweldig werkt, maar daarbuiten toch niet zo van de grond komt. Duplex is een experiment en wanneer het beschikbaar wordt voor mensen om te gebruiken is onduidelijk, áls het al uit komt. De reacties tot nu toe zijn 50/50 verbazing en afgrijzen, dus het zou zomaar kunnen dat het experiment terug de koelkast in gaat.
Meldingsplicht
In een gesprek met The Verge heeft Google naar aanleiding van de commotie rondom de demo ook al aangegeven dat ze dit zeker gaan doen. Yossi Matias, VP of Engineering bij Google, gaf eerder al tegen CNET aan dat het in de planning lag, maar vermoedelijk heeft het rumoer rondom Duplex er voor gezorgd dat ‘misschien’ al heel snel naar ‘zeker’ is gegaan. Het zou ook raar zijn om dat niet te doen, want als je de demo hebt gehoord is het wel duidelijk dat we het uit onszelf niet zo snel zullen doorhebben als we met een robot van doen hebben.
Dan is er nog de interessante vraag hoe Google dat moet gaan doen. Er is weinig dat mensen sneller laat ophangen dan de melding “hallo ik ben een robot” aan het begin van het gesprek, dus daar valt nog wel het een en ander uit te zoeken. Google hoopt dat er een nieuwe sociale norm gaat ontstaan als het gaat om robot-bellers. Niet om negatief te doen, maar de consensus tot nu toe lijkt er op te wijzen dat een bellende robot sowieso niet veel hoeft te verwachten van de mensen aan de andere kant van het gesprek.
[Afbeeldingen © vectorfusionart – Adobe Stock]
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology20.11.2024
ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Mobile20.11.2024
Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online19.11.2024
Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Video13.11.2024