Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Eén van de grootste uitdagingen binnen tech zijn batterijen. Hoe zorg je dat je er zoveel mogelijk uithaalt, terwijl ze wel klein blijven? Ze moeten immers in een smartphone passen die weer in je hand moet passen, of ze moeten in een auto passen en niet zo groot zijn dat een personenauto meer op een bus gaat lijken. Batterijen zijn ook allang niet meer alleen die AA-batterijen die je nodig hebt om je gamecontroller te laten werken.
LFP-batterijen verjongen
LFP-batterijen bijvoorbeeld, lithium-iron-phosphate, blijken heel anders te kunnen worden gerecycled dan op dit moment gebeurt. In plaats van het afbreken van wat er over is van de batterij in allerlei losse, chemische stukjes die weer in nieuwe batterijen worden gebruikt, kan het dus anders. Panpan Xu van de Universiteit van Californië heeft een andere techniek gevonden. Zo kan het materiaal een soort nieuw leven worden ingeblazen, zonder dat het allemaal afgebroken moet worden.
We kunnen diep in detail treden over hoe de capaciteit van de LFP-batterij afneemt, maar we kunnen het ook wat simpeler houden. Terwijl alle materialen op hun manier na verloop van tijd veranderen, blijft de structuur van de kathodezijde hetzelfde. Lithium-ionen gaan in die gleuven zitten, maar als ijzeratomen ze voor zijn, dan is het lithiumpad verstopt. Lukt het je om die ijzeratomen weer op hun originele plek terug te zetten, waardoor de lithium-ionen weer vrij spel hebben, dan heb je als het ware de batterij ‘verjongd’. Alsof hij net nieuw is.
Batterijen recyclen
Klinkt heel simpel, maar zo’n verjongde batterij blijkt wel sneller achteruit te gaan in kwaliteit. Daarom hebben de onderzoekers eraan toegevoegd dat ze het droge poeder op hogere temperaturen laten gloeien, zo schrijft ArsTechnica. Een effectieve methode die aanzienlijk goedkoper zou zijn dan de methoden die nu worden gebruikt. Er zou zelfs 80 tot 90 procent minder energie worden gebruikt en er worden 75 procent minder broeikasgassen bij uitgestoten.
Dit kan nog best eens interessant worden, want Tesla is bijvoorbeeld van plan om meer LFP-batterijen te gebruiken. Deze batterijen staan er namelijk om bekend dat ze over het algemeen een vrije lange levensduur hebben. Zeker als de onderzoekers bedrijven weten te overtuigen van de ‘verjongingsmethode’.
Beeld: StockSnap
Verder lezen over Tesla
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024