Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Terwijl Apple nog steeds met Epic overhoop ligt over Fortnite in de App Store en het monopolie dat Apple heeft, is er ook een ander groot bedrijf dat zich negatief heeft uitgesproken over Apple. Snap, bekend van Snapchat, zegt dat het minder winst heeft behaald door veranderingen die Apple heeft toegebracht aan het besturingssysteem iOS.
Recordwinst
Op zich heeft Snap weinig te klagen, want voor het eerst sinds het bestaan van het bedrijf heeft het in één kwartaal een winst geboekt van 1 miljard dollar. Er kwamen 13 miljoen dagelijkse gebruikers bij voor Snapchat. Geweldige resultaten, maar Snap heeft toch een bittere nasmaak. Die is te wijten aan Apple.
Apple heeft in iOS aanpassingen doorgevoerd op het gebied van advertentietracking. Dankzi jde update moet je als gebruiker apps pro-actief toestemming geven om ad tracking te gebruiken. Zie het ongeveer als de Algemene Verordening Gegevensbescherming: je moet beter weten wat er met je gegevens gebeurt en hier ook toestemming voor geven. Zo’n soortgelijk iets geldt dus ook voor alles binnen Apple, maar dan wereldwijd.
Advertenties
Het is natuurlijk slapende honden wakker maken. Als je iets gewoon doet, dan hebben mensen het niet door, maar ga je om toestemming vragen, dan is er een grote kans op een ‘nee’. Je dwingt mensen immers stil te staan bij iets wat sowieso al veelvuldig negatief in het nieuws is. Geen wonder dat veel gebruikers geen toestemming verleenden, waardoor veel apps het moeilijker hadden om geld te verdienen. Het is namelijk moeilijker hard te maken tegenover partners dat hun advertenties op jouw platform echt werken. Dat voelde onder andere Snap.
Hierdoor zou Snapchat (dat laatst nog kampte met een storing) miljoenen dollars hebben verloren die het normaal gewoon binnenharkte. Het zou maar liefst 3 miljoen dollar zijn dat het moet missen door de veranderingen van Apple en dat is nog maar het topje van de ijsberg. Het verwacht dat de komende kwartalen ook geplaagd zijn door de verandering van Apple en dat dit de groei van de winst beïnvloedt.
Snapchat versus Apple
Snap wist wel van de aanpassing en hield er wat rekening mee, maar niet zoveel als nu feitelijk toch blijkt te missen. Evan Spiegel, de CEO van Snap, zei er eerder al over: “Onze advertentiebusiness is verstoord door de veranderingen en de alternatieven die Apple biedt schalen niet zoals we hadden verwacht.” Hierop is Snap dan ook zijn eigen advertentietools gaan ontwikkelen, als kost dat natuurlijk tijd. Tot die tijd zal het bedrijf dan ook echt nog wel even geërgerd blijven als het om Apple gaat. Op zich is 3 miljoen op 1 miljard een druppel op een gloeiende plaat, maar zeker als dit de komende kwartalen doorzet, dan is dit merkbaar bij het social mediabedrijf.
Verder lezen over App Store
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Cybercrime15.05.2024
App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties
En dat in slechts 4 jaar tijdGaming07.03.2024
Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store
En de EU wil weten waaromMobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Mobile04.12.2023
Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store
Online06.07.2023
Apple-fan? Je kunt Spotify straks niet meer betalen
Verder lezen over Apple
Technology25.11.2024
Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Verder lezen over Online Advertising
Advertising22.11.2024
Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Verder lezen over Snapchat
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media03.10.2024
Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners
Social Media17.09.2024
Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril
Social Media27.08.2024
Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen
Social Media12.08.2024
Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent
Social Media07.08.2024