“We voorspellen dat Apple de producten in drie fase gaat lanceren: helm tegen 2022, bril tegen 2025 en een contactlens tegen 2030–2040”, zegt de Amerikaanse techanalist Ming-Chi Kuo. “We verwachten dat de helm AR- en VR-ervaringen zal bieden, terwijl producten met brillen en contactlenzen zich eerder zullen richten op AR-toepassingen.”
Augmented reality (AR) is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Deze soms met behulp van QR-code toegevoegde elementen bevatten veelal sensordata of extra informatie over de omgeving.
Vorige maand kwam naar buiten dat de headset zal worden uitgerust met meer dan een dozijn camera’s voor het volgen van handbewegingen, samen met twee 8K-displays met ultrahoge resolutie en geavanceerde eye-tracking-technologie. De camera’s zouden video van de echte wereld door het vizier kunnen sturen en aan de gebruiker kunnen tonen.
Wat de augmented reality-bril van Apple betreft, Kuo verwacht op zijn vroegst een lancering in 2025, en hij gelooft dat er ‘nog geen prototype’ is.
Ten slotte zegt het artikel waar Kuo zijn analyse geeft iets over de toekomst. Kuo denkt dat Apple ergens na 2030 ‘contactlenzen’ zal lanceren.
Virtual reality betekent dat je niet naar een rechthoekig tv-scherm kijkt, maar dat je ogen geheel zijn omgeven door schermen. Om dit zo efficient mogelijk te maken komt virtual reality vaak in de vorm van een VR-bril, waarbij je schermen rondom de ogen hebt. Zo kun je jezelf in een wereld plaatsen en 360 graden om je heen kijken. Je ziet dus niet alleen voor je neus een hele virtuele wereld, maar ook achter je en aan de zijkant. Je staat er steeds middenin.
Je kunt met virtual reality bijvoorbeeld in een kooi onderwater gaan en met haaien zwemmen. Niet echt natuurlijk, maar als iemand ooit met een 360 camera is gaan duiken met haaien, dan kun je geheel meegaan in die wereld. Soms ervaar je het dus zoals de maker het heeft ervaren, maar soms heb je veel meer vrijheid om zelf te bewegen. Natuurlijk kun je als je een VR-bril op hebt geen meters gaan lopen -meestal-, maar soms kun je hiervoor controllers gebruiken.
[foto: Scott Webb on Unsplash]