11.09.2019
Technology

Amsterdam als belangrijke techhub in Europa

By: Redactie Dutchcowboys

BlogTechnology

Denk je bij het woord techhub meteen aan Silicon Valley? Dat is absoluut nog steeds één van ’s werelds belangrijkste hubs voor technologiebedrijven. In Europa wordt onze eigen hoofdstad steeds vaker gezien als een van de meest belangrijke techhubs. Verspreid over Amsterdam vind je bijna 2000 start-ups en dat aantal blijft groeien. Sommige bedrijven zijn inmiddels van beginnend techbedrijf uitgegroeid tot leider in de sector, zoals Booking.com en Adyen. Of kleine bedrijven, zoals 3D-drukkerij Reflow, of Venopi, die buiten kantooruren commerciële ruimte verhuurt.

In totaal werken er in de stad ongeveer 70.000 techneuten en in Nederland meer dan 250.000. En ze komen uit de hele wereld om in ons land te gaan werken bij één van die start-ups of grote techbedrijven.

Europa’s onbetwiste hoofdstad voor tech

Nu al is Amsterdam een belangrijke plek voor techbedrijven en hun medewerkers en dat blijft nog wel even zo. Naar verwachting wordt onze hoofdstad steeds belangrijker voor alles wat digitaal is binnen Europa, van web ontwikkeling tot softwareapplicaties, van 3D-printen tot Artificial Intelligence (AI). De tech scene heeft veel vertrouwen in Amsterdam. De stad heeft alles in huis om zich te blijven ontwikkelen.

<em>De tech scene in Amsterdam is booming<\/em>
De tech scene in Amsterdam is booming<\/em>

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker

Techbedrijf Booking.com realiseert zich dat er geen toekomst is zonder serieuze integratie van duurzaamheid in de bedrijfsmodellen. Marianne Gijbels, CSR Manager bij Booking.com licht toe: “Bij Booking.com worden onze medewerkers aangemoedigd om na te denken over hun eigen duurzame projecten in relatie tot de stad. Dus als je gepassioneerd bent door de grachten, of de plastickwestie, of iets doet om het gebied te helpen ontwikkelen, dan is dat een passie die je volledig kunt verkennen bij Booking.com. Iedere medewerker kan met een idee komen, wat collega’s bij elkaar brengen en manieren vinden om een bijdrage te leveren aan de stad.”

Ook het bedrijf Reflow vindt duurzaamheid heel belangrijk en maakt dan ook gebruik van gerecycled plastic. Oprichter Jasper Middendorp vertelt: “Duurzaamheid is de kern van het toekomstige bedrijfsleven en we willen van duurzaamheid ook de kern van de 3D-printindustrie maken. Ik denk dat in Amsterdam veel meer kleine bedrijven dit ethos gaan oppakken, en dan gaan de grotere bedrijven dit ethos benadrukken. Het is een thema dat de komende tien tot twintig jaar van vitaal belang wordt.”

<em>Jasper Middendorp van Reflow<\/em>
Jasper Middendorp van Reflow<\/em>

Diversiteit stimuleren

De techsector is nog een behoorlijke mannenwereld. Hoewel het steeds diverser wordt, zijn er nog steeds maar weinig vrouwen die kiezen voor een carrière in de tech scene. Dat valt ook Ivana Setiawam, oprichter en CEO van Venopi, op: “De techsector wordt nog steeds beheerst door mannen. Maar als je kijkt naar bedrijven die door vrouwen worden geleid, genereren ze 200% meer inkomsten en creëren ze meer banen. Op dit moment gaat in de techsector slechts 1,6% van de financiering van vrouwen, wat een belachelijk laag percentage is. Als we dit soort problemen kunnen oplossen, ziet onze toekomst er rooskleuriger uit voor iedereen.”

Toch denkt Ivana dat Amsterdam bij uitstek een geschikte plaats is om dingen snel te veranderen, waaronder ook meer diversiteit binnen de techsector. “Als het ergens kan, dan is dat wel in Amsterdam” zegt ze.

Ondervertegenwoordigde groepen op de arbeidsmarkt

Tech Connect is een programma dat ondervertegenwoordigde groepen op de technische arbeidsmarkt brengt. Ruben Nieuwenhuis is directeur en wil de komende vier jaar meer dan 50.000 mensen aan een technische baan helpen.“Met ondervertegenwoordigd doelen we op bijvoorbeeld vrouwen, mensen uit achterstandswijken en oudere mensen. Diversiteit en gelijkheid is belangrijk in de techniek en voor de maatschappij als geheel. Hier in de metropoolregio Amsterdam hebben we 10.000 technische vacatures, dus hebben we mensen nodig. En we weten dat de diversiteit in technische teams ze creatiever en effectiever maakt.”

Tech Connect heeft de samenwerking opgezocht met Booking.com, dat zelf al een heel divers personeelsbestand heeft.

<em>Ruben Nieuwenhuis van Tech Connect<\/em>
Ruben Nieuwenhuis van Tech Connect<\/em>

Duurzaamheid en diversiteit gaan hand in hand

Duurzaamheid en diversiteit zijn belangrijke thema’s tegenwoordig en essentieel voor de toekomst van de techsector. Veel bedrijven groeien bovendien hard en dat brengt uitdagingen met zich mee, merkte ook Booking.com. Het bedrijf groeide in 20 jaar tijd van ongeveer 500 medewerkers naar meer dan 17.500. En de organisatie blijft zich ontwikkelen, nu reizigers steeds meer op zoek zijn naar manieren om een echte reiservaring te vinden online. Booking.com is ervan overtuigd dat zij hierin een vooraanstaande rol gaan spelen. Met een nieuwe campus, in het hart van Amsterdam, als uitvalsbasis.

<em>Duurzaamheid en welzijn zijn voor Booking.com van het grootste belang<\/em>
Duurzaamheid en welzijn zijn voor Booking.com van het grootste belang<\/em>

Bob Elshof, Real Estate Manager bij Booking.com, is al langere tijd betrokken bij de creatie van het nieuwe campushoofdkwartier en legt uit hoe het gebouwd is op waarden die het bedrijf wil uitstralen: “Duurzaamheid en welzijn zijn voor ons van het grootste belang. Het nieuwe hoofdkwartier wordt BREEAM Excellent gecertificeerd. Het heeft een thermische verwarmingsinstallatie, maakt gebruik van duurzame materialen, heeft een groen dakterras met zonnepanelen en fungeert tevens als een ruimte voor zowel medewerkers als publiek. Het wordt een werkomgeving die rekening houdt met issues zoals frisse lucht, focus, daglicht en lawaai. We denken dat het anders kan.”

De toekomst is nu

Als we nu aandacht besteden aan wat belangrijk is, dan kan dat later ook nog deel uitmaken van de toekomst. Amsterdam past goed bij de waarden van Booking.com en de visie die het bedrijf heeft. De multiculturele, multi-etnische bevolking staat open voor innovatie en verandering en is in staat om de toekomst van de techsector vorm te geven.

Als je het een leuk idee vindt om jezelf uit te dagen om meer vorm te geven aan de manier waarop mensen reizen, verken dan een carrière bij Booking.com.

Images © Copyright – Booking.com

Share this post