De digitale assistent van Amazon, Alexa, voorziet mensen snel van de informatie die ze nodig hebben. Het nieuws voorlezen, het bedienen van je smartphone met je stem, de wekker zetten of de tv aandoen; Alexa regelt het voor je.
Nu komt Amazon ook met ‘Alexa for Hospitality’, waarbij Alexa speciaal is ingesteld voor hotelkamers. Gasten in een hotel of vakantiehuis, kunnen met hun spraak apparaten bedienen in de kamer via speakers. Iets te warm op de kamer? Dan vraag je aan Alexa of ze de temperatuur kan verlagen. Ook roomservice is aan te vragen met een spraakopdracht.
De hotelketen Marriott International gaat deze zomer als eerste het systeem gebruiken. Het hotelpersoneel gaat het daar rustiger krijgen, want Alexa kan hier en daar wat taken uit handen nemen. De gasten kunnen muziek laten afspelen, handdoeken bestellen, vragen naar lokale restaurants of bezienswaardigheden en uitchecken. Amazon geeft aan dat het voordeel hiervan is dat hotelmedewerkers zich dan meer kunnen focussen op de interactie met gasten. Zij hoeven zich dan minder te richten op routinetaken.
Hotels kunnen eenvoudig meerdere Alexa apparaten aanvragen en verbinden met een centraal controlepaneel. Er kunnen honderden apparaten op het centrale paneel worden aangesloten. De settings kunnen aangepast worden, zoals het volume. Apparaten kunnen ook gereset worden als er nieuwe gasten zijn. Hotels kunnen de Alexa speakers helemaal aanpassen naar wens met de verschillende skills van Alexa.
[Afbeelding © Amazon]