Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Firefly is niet alleen een geweldige serie van Joss Whedon, het is ook een ruimtevaartorganisatie zoals NASA en SpaceX. Firefly is meer zoals SpaceX, want het is een commercieel bedrijf, al is CEO Tom Markusic wel een ex-NASA-medewerker. Het werd opgestart in 2017, nadat het vorige bedrijf Firefly Space Systems (dat in 2014) was opgericht failliet ging. Nu plant het zijn eigen maanmissie.
Firefly Aerospace
Firefly is vooral gericht op het lanceren van kleinere satellieten, maar wil ook vracht transporteren naar de Maan. Raket Alpha was het paradepaardje van het bedrijf. Het was een tweetrapsraket die in een keer 400 kilogram aan vracht de ruimte in kreeg. De raketmotor was erg innovatief: voor het eerst maakte deze gebruik van het aerospike-principe: hierbij wordt de uitstoot in een punt gemaakt, waardoor het efficiënter werkt.
Dat was nog wel een dingetje, want Tom ontwikkelde die raket toen hij nog bij zijn ex-werkgever Virgin Galactic werkte. Tel daar nog eens een Brexit bij op waardoor een investeerder zich terugtrok en Firefly moest in 2017 failliet worden verklaart. Echter werd het bedrijf meteen weer opgestart, met dank aan de rijke Max Polyakov die de hele boedel van Firefly opkocht en samen met Tom startte met Firefly Aerospace.
Aerospike-motor
De nieuwe Alpha was een feit, maar Alpha 2.0 is geen aerospike-motor. Hij maakt gebruik van vier Reaver-1-motoren die op speciale kerosine werken, één Lightning-1-hoofdmotor en kan aanzienlijk meer vracht vervoeren dan zijn voorganger: 1.000 kilogram. Daarnaast maakt Firefly de Gamma, een raketvliegtuig dat niet verticaal maar horizontaal opstijgt en landt. Hier wordt wel gebruikgemaakt van twee aerospikemotoren. Daarnaast heeft Firefly de rechten van Beresjiet gekocht, de maanlander van SpaceIL en ontwikkelt op basis daarvan een eigen maanlander genaamd Genesis.
De focus ligt echter op de Alpha 2.0, die begin 2020 nog in brand vloog bij een test die verkeerd ging. Gelukkig was de raket niet volledig verwoest, maar er moest wel flink wat gerepareerd worden. In oktober 2020 volgde weer een test en die ging goed. Zo goed dat het een contract met NASA kon afsluiten om een goederenvlucht te mogen uitvoeren naar de Maan. De lancering vindt plaats in 2023 en wordt gedaan door de lander Blue Ghost (die komt ook van Firefly maar heeft meer capaciteit dan de Genesis).
Blue Ghost
Blue Ghost is 2 meter hoog en hij kan 155 kilogram vracht meenemen. Het contract met NASA houdt dan ook tien leveringen in. Daarnaast kan Blue Ghost video streamen in HD en het met 10 megabits per seconde versturen).
Op 2 september dit jaar heeft Firefly uiteindelijk de eerste Alpha 2.0-raket gelanceerd. Een lancering die niet zo goed ging, want nadat hij door de geluidsbarrière heenbrak verloor het team de controle over de raket. Hij moest voor de veiligheid tot ontploffing worden gebracht. Verder is Firefly niet bij de pakken neer gaan zitten.
Het werkt nog hard aan Blue Ghost voor zijn NASA-missie die waarschijnlijk in de herfst van 2023 wordt gelanceerd vanaf de Vandenberg Space Force Base. Maar voor die tijd wordt er natuurlijk nog volop getest. En dat blijkt wel nodig te zijn, gezien wat we tot nu toe van Firefly hebben gezien.
Verder lezen over Space
Technology07.11.2024
Waarom horen we zo weinig van de James Webb-ruimtetelescoop?
Technology21.10.2024
Astronauten dragen Prada-ruimtepakken in maanmissie Artemis III
Technology13.10.2024
SpaceX schrijft geschiedenis en vangt raket op uit de ruimte
Technology10.10.2024
NASA-astronaut deelt adembenemende video van het noorderlicht
Technology12.09.2024
Ruimtegeschiedenis geschreven: eerste commerciële ruimtewandeling
Technology02.09.2024
Boeing Starliner moet deze week naar huis, maar maakt raar geluid
Technology26.08.2024
SpaceX gaat een risicovolle missie aan: een ruimtewandeling
Technology24.08.2024