Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het is Internationale Dag van de Telecommunicatie. We kunnen stilstaan bij thuiswerken, bij 5G, maar we kiezen voor de nieuwe telecommunicatiewet, want die wordt al heel binnenkort van kracht. Vanaf 1 juli 2021 hebben we in Nederland een nieuwe telecommunicatiewet. Dit is wat die inhoudt.
Zeg ja tegen die extra donatie
De nieuwe communicatiewet betekent niet dat alles helemaal anders wordt. Het gaat puur over mensen bellen voor telemarketingdoeleinden. Kortom, je wordt gebeld met een commercieel, ideëel of charitatief doel door de bellende partij, die vaak wordt betaald om dit soort telefoongesprekken in goede banen te leiden en te zorgen dat jij ‘ja’ zegt op dat nieuwe abonnement, de overstap of die extra donatie.
Het is eigenlijk alleen de toevoeging van een opt-in voor ‘ongewenste’ oproepen, om consumenten te beschermen tegen callcenters. Het gaat dan niet om telefoontjes die je zelf pleegt naar de klantenservice van de supermarkt, maar om callcenters die jou bellen. Denk bijvoorbeeld aan energiemaatschappijen, magazines en maaltijdboxen, maar ook goede doelen en loterijen.
Het opt-out systeem bij telemarketing
Op dit moment werken die nog via een opt-out-systeem, wat betekent dat je altijd ongevraagd telefonisch mag worden benaderd, behalve als je in het Bel-Me-Niet-Register staat. Het betekent ook dat iemand die je een aanbod doet, je altijd moet wijzen op het Bel-Me-Niet-Register en de rechten in de telemarketing. Opt-out betekent dus dat je zelf als consument kunt kiezen om ‘uit te checken’.
De nieuwe wetgeving komt dus met een opt-in-model. Hierdoor mag telemarketing helemaal niet meer plaatsvinden bij natuurlijke personen, tenzij die persoon daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Je mag als bedrijf dus wel een klant bellen waarmee je al een relatie hebt. Echter komt er wel een bepaalde termijn dat die klantrelatie duurt, al wordt daar op dit moment nog geen vaste periode voor afgesproken.
Het regent klachten over ongewenste telefoontjes
De reden om voor dit nieuwe model te kiezen, is dat er bij bijvoorbeeld het klachtenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ConsuWijzer) enorm veel klachten binnenkwamen over telemarketing. Bovendien wil de Europese Commissie nieuwe wet- en regelgeving introduceren die de e-Privacyrichtlijn herziet.
Het is voor goede doelen een domper, maar zij krijgen er ook meer mogelijkheden bij. Zo mogen ze ‘klantrelatie’ ruimer nemen. Je kunt dus als goed doel niet alleen je donateurs ‘koud’ bellen, maar ook je vrijwilligers. Verder zijn de regels rondom de nieuwe wet nog niet volledig helder, wat betekent dat onze beleidsmakers nog werk aan de winkel hebben.
De wet is namelijk wel erg gewild: in de Eerste en de Tweede Kamer waren er geen mensen die tegen de opt-in waren en wilden de meeste politici deze nieuwe regels liever eerder dan later, waardoor deze van kracht wordt op 1 juli 2021.
Niet meer anoniem
Tot slot is er nog iets dat ons erg blij maakt over de nieuwe regel, dat is dat telemarketing straks alleen nog is toegestaan wanneer er met een herkenbaar nummer wordt gebeld. Anoniem bellen was eigenlijk al niet meer oké sinds de Code voor Telemarketing 2020, maar wordt nu dus nog breder verboden.
Dat scheelt een heleboel onzekerheid. Deze bedrijven wachten immers meestal niet je voicemail af, maar je ziet wel dat er een anoniem nummer heeft gebeld. Wat als het het ziekenhuis is, of misschien wel de loterij dat je een prijs hebt gewonnen? Daar heb je straks meer duidelijkheid over, wetende dat het niet meer de marketeers zijn die je anoniem lastigvallen.
Beeldbron: geralt
Verder lezen over Bellen
Mobile14.12.2023
5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen
Nieuws05.07.2023
Pakkans smartphone gebruik achter stuur gaat omhoog
Slimme flitspalen verschijnen vanaf 2024 langs de Nederlandse wegenMobile12.04.2023
We bellen en sms’en weer veel minder
Voorraad 06-nummers nog steeds schaarsNieuws24.11.2022
Verbod op dure doorschakeldiensten voor 0800-nummers
Online20.10.2022
Videobellen op WhatsApp makkelijker door linkjes
Mobile10.06.2022
Waarom de rode, typisch Engelse telefooncel nog niet verdwijnt
Mobile06.06.2022
Rustig bellen in peperdure telefooncellen bij Buitenlandse Zaken
Buitenlandse Zaken koopt 60 ‘telefooncellen’ van 127.000 euro per stuk!Mobile17.05.2022
Bellen of appen achter het stuur in België: Doei rijbewijs!
Rijbewijs wordt direct ingevorderd en komt pas acht dagen later terugVerder lezen over Dialoogmarketing
Marketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
DC Business25.03.2020
Zo maak je een mooie marketing beursstand
Denk strategisch na bij het plannen van uw kraam op een beursSocial Media15.10.2018
Webcare op Twitter in Nederland is nog niet je van het
Onderzoek Digital Wizards vindt nog wel wat issuesMedia09.11.2017
Fresh Bridge vecht met #Stocktober tegen neppe stockfotografie
Marketing10.01.2015
Dialogue Marketing Awards 2015 voor Air Miles en UPC
Richard Brandhorst is Dialogue Marketeer of the Year & Annefloor Samsom Dialogue Marketing Talent of the Year!Marketing28.11.2014
De nominaties voor de Dialogue Marketing Awards 2015
Marketing22.09.2014
De sprekende waterfontein
Marketing03.10.2013