13.04.2017
Technology

Albert Heijn gaat nieuwe slimme koelkastmagneet Hiku testen

By: Patrick Smeets

BlogTechnology

Boodschappenlijstjes zijn een absolute noodzaak als je niet precies weet wat je nodig hebt voor je gezin. Zonder lijstje kom je geheid met twee of drie dingen minder dan je eigenlijk nodig had terug, om nog maar te zwijgen van de vijf extra items die per ongeluk in je boodschappenmandje gevallen zijn. In dat kader vind ik het cijfer van 70% van de mensen die een lijstje gebruiken nog relatief laag.

Hiku

Albert Heijn gaat vanaf deze week een test doen met de Hiku, een klein apparaatje met een microfoon en een barcodescanner, dat verbonden is met je thuisnetwerk. Spreek de boodschappen in of scan ze met de Hiku en ze worden automatisch toegevoegd aan je lijstje in de Appie app en op ah.nl.

\
\

Testomgeving

Daarna kun je zelf boodschappen gaan doen, ze laten bezorgen of het volledige lijstje ophalen bij een Pick Up Point. Klinkt leuk, zal best handig zijn, maar valt of staat natuurlijk met de kwaliteit van die Hiku: als je elke keer dat je iets wilt toevoegen vijf keer moet zeggen wat je bedoelt gaat het gemak er snel vanaf natuurlijk.

Om te testen of het systeem (dat in andere landen ook al gebruikt word) goed genoeg werkt heeft AH tweehonderd mensen uitgenodigd om de Hiku kostenloos te testen. Het apparaatje zou uiteindelijk rond de 50 euro moeten gaan kosten, maar AH lijkt nog geen heel concrete plannen te hebben om het systeem echt te gaan uitrollen, dus dit is meer een test om te zien of er behoefte is aan een product als dit.

[Afbeelding © Albert Heijn]

Share this post